پایان-نامه-سحروکهانت-در-قرآن-و-حدیث
پایان نامه سحروکهانت در قرآن و حدیث
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 145

پایان نامه سحروکهانت در قرآن و حدیث
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 145 صفحه
چکیده
درباره آغاز سحر و ساحری بحث‌های فراوانی شده است؛ از کتیبه‌ها، تصاویر، علایم و اشیایی که از حفاری‌های باستان‌شناسی بدست آمده است، چنین برمی‌آید که سحر و ساحری از زمان‌های خیلی قدیم در میان مردم رواج داشته است و آن را مورد استفاده قرار می‌دادند از بررسی تاریخ به این نکته پی می‌بریم که اهل بابل از نوابغ این فن بوده‌اند. انسان‌ها در دوران بعثت پیامبران بر اثر دعوت آن‌ها از جادو و جادوگری اعراض نموده و به خالق و مالک کاینات، ایمان و اعتماد پیدا می‌کردند، اما با رحلت پیامبران و گذشت زمان و بر اثر هجوم مشکلات در دام اوهام و خرافات افتاده و بعضاً به جادوگران رجوع می‌کردند.
در تاریخ انبیاء علیهم السلام ملاحظه می‌کنیم سحر و جادو قبل از حضرت ابراهیم علیه السلام در میان آکدیان و زرتشتیان ایران و نئوفیثاغورثیان یونان رایج بوده است.
از دقت در تعالیم انبیاء علیهم السلام می‌یابیم که بخشی از روشنگری و مبارزه انبیاء علیهم السلام پیرامون سحر و جادو و مروجین آن بوده است. گستره سحر و جادو در فراخنای تاریخ بشری فراز و نشیب‌هایی داشته است.
از زمان حضرت نوح (علیه السلام) انسان‌های بی‌ایمان، پیامبران را به جادوگری متهم می‌کردند و این تهمت تا زمان حضرت پیامبر اکرم ادامه داشت.
خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: ((کَذَالِکَ مَا أَتی الَّذِینَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُواْ سَاحِرٌ أَوْ مجنُون)). (الذاریات/۵۲)
هیچ پیغمبری به سوی مردم نرفته، مگر این که گفته‌اند: او جادوگر یا گرفتارجن زدگی است.
همان طورکه در قرآن کریم درباره حضرت موسی اشاره شده ،سحر و ساحری درحد گسترده و وسیع رواج داشت، به گونه‌ای که مردم آن زمان اشتغال به این فن را از کمالات می‌پنداشتند. مردم جاهل برای دفع مشکلات و ضرر و گزند دیگران به ساحران روی می‌آوردند، حتی پادشاهانی همانند فرعون مصر برای بقای حکومت و حفاظت تخت و تاج خود به جادوگران متوسل می‌شدند.
سحر و جادو یکی از موضوعاتی است که در همه زبان‌ها و فرهنگ‌ها راجع به آن مطلب نوشته شده است. در همه ممالک و در هر زمان و موقعیت، علی‌رغم فراوانی آنچه که دانشمندان درباره سحر و باورهای ساحران مطلب دارند و آن را به عالم ماوراءالطبیه نسبت می‌دهند.
اسلام به منظور نجات بشریت از این کابوس‌های وحشت‌زا و بازیچه نگشتن زندگی و سرنوشت خلق به دست غیب‌گویانی که تیر به تاریکی می‌افکنند، شعبده بازی، کهانت، عرافه و ابزار کهانت از قبیل: ((طرق)) و ((خط)) و غیر آن و سحر و ساحری و افسونگری و رقیه خوانی و غلط بافی و سایر دعاوی باطل آن‌ها را با شدیدترین وجهی تحریم نموده و کاهن و ساحر را در ردیف مشرکین قرار داده است. و ارتزاق اشخاص را ازاین رهگذرها از مکاسب محرمه و این مشاغل را از کارهای ممنوعه دانسته و کسی را که به ساحری بپردازد محکوم به قتل می‌داند (که شدیدترین مجازات برای ساحر می‌باشد). و نیز کسانی را که در پی افسون و رقیه (کاغذنویسی) و پیشگوئی‌های کاهن و فالگیر بروند گناهکار دانسته، و به عذاب دوزخ وعید می‌دهد. و مراجعه به کاهن و ساحر را شرک به خدا و منافی توحید و تعالیم اسلامی و مغایر توکل به آفریدگار و انکار حکمت عالیه و مشیت قاهره الهی معرفی کرده، وبنابر فرمایشات ائمه شیعه علیهم السلام ،برای حفظ مومنان ازشر جادوگران وکاهنان ،اذن مبارزه و باطل کردن عمل آنان نیز صادرشده است.
کلید واژه‌ها: سحر، ساحر، کهانت، کاهن، باطل السحر، شیطان، اجنه، طلسم؛


فهرست مطالب
چکیده 1
دیباجه 3
فصل اول: کلیات و تعاریف 6
۱-۱ کلیات 7
۱-۱-۱ تعریف و اهمیت موضوع 7
۱-۱-۲ هدف از انجام تحقیق 8
۱-۱-۳ سابقه تحقیق 8
۱-۱-۴ فرضیهها 9
۱-۱-۵ روش تجزیه و تحلیل و استدلال 10
۱-۱-۶ استفادهکنندگان مستقیم از نتیجه تحقیق 10
۱-۲ تعاریف 10
۱-۲-۱ سحر از نظر ریشه لغوی 10
۱-۲-۲ تعاریف سحر درنظرعلمای اسلامی 11
۱-۲-۳ کهانت از نظر لغوی 17
۱-۲-۴ تعریف کهانت 18
فصل دوم: تاریخ مختصرسحر و کهانت 19
۲-۱ امام صادق در خصوص تاریخ پیدایش سحرسخن گوهرباری فرموده اند که در مطلع بحث آنرا ذکر می کنیم: 20
۲-۲سحر در نزد هندوها (ادیان بشری) 20
۲-۳ سحر در کتاب‌های ادیان یهود و مسیحیت 21
۲-۴ تاریخچه مختصر از کهانت تمدن بابل و قوم نوح 24
۲-۵ سحروکهانت در بنی‌اسراییل و مصر 25
۲-۶ سحروکهانت در جهان غرب و مسیحیت 26
فصل سوم: آیات قرآنی در موضوعات سحر 28
۳-۱ سحر در آیات قرآن کریم 29
۳-۱-۱ آیه مرتبط با سحر هاروت و ماروت 29
۳-۱-۲ آیات مربوط به حضرت موسی علیه السلام و مبارزه با ساحران 33
۳-۱-۳ آیات مربوط به نسبت تهمت سحر به مقام خاتمیت 36
۳-۲ حکم تعلیم سحر نزد اهل سنت 38
۳-۳ حکم سحر نزد علمای شیعه 39
۳-۴ حرمت سحر در روایات 39
۳-۵ جواز شرعی آموزش و اشتغال به سحر و ابطال آن 41
فصل چهارم: کهانت 44
۴-۱ فرق بین ریاضت‌های شرعی و غیرشرعی 45
۴-۲ آیات مرتبط با کهانت 46
۴-۳ احادیث مرتبط با کهانت 49
۴-۴ شرح کهانت‏ 52
۴-۵ محور درگیری نبوتها و کهانتها 55
۴-۶ وضعیت اجتماعی کاهنان در اعصار مختلف 55
۴-۷ انواع کهانت 58
۴-۷-۱ ریاضت 58
۴-۷-۲ تسخیر اجنه 59
۴-۷-۳ هیپنوتیزم 60
۴-۷-۴ عیافة 60
۴-۷-۵ عرافه 61
۴-۷-۶ شقاوه 62
۴-۷-۷ تنجیم 62
۴-۸ توضیح 62
۴-۹ حکم فقهی کهانت 63
فصل پنجم: واقعیت سحر 65
۵-۱ واقعیت سحر 66
۵-۱-۱ نظر علمای اهل سنت 66
۵-۱-۲ نظر علمای شیعه 68
۵-۲ دلایل واقعیت داشتن سحر 69
۵-۳ سحر از نظر قرآن 70
۵-۴ بررسی روایات از معصومین در کلیات سحر 72
۵-۵ توضیحات حدیثی در ماجرای هاروت و ماروت 74
۵-۶ عدم تاثیرسحر و شعبده و امثال آن در برجستگان الهی 78
۵-۷ حدیث در عدم تاثیر سحر در پبامبر اسلام 79
فصل ششم: اقسام سحر 81
۶-۱ مدخل 82
۶-۱-۱ نظر علمای شیعه 82
۶-۱-۲ نظر علمای اهل سنت 83
۶-۱-۳ انواع سحر 84
۶-۱-۳-۱ جادو به کمک ابزارهای فیزیکی و شیمیایی و طبی 84
۶-۱-۳-۲ سحر متکی بر دانش ستارگان و حساب 86
۶-۱-۳-۳ سحر مبتنی بر پدیدههای خفیه و پنهانی 86
۶-۱-۳-۴ سحر با نیروی القاء و اشاره 87
۶-۱-۳-۵ سحر بر پایه نیروی نفس 88
۶-۱-۴ توضیحات مختصردرباره جنها 89
۶-۱-۵ امورات غیب الهی و جادوگران 90
۶-۲ تفاوت سحر و معجزه 93
۶-۳ فرق بین‏ سحر و شعبده 95
۶-۴ فرق بین‏ سحر و تمویه‏ 95
فصل هفتم: گشودن سحر 96
۷-۱ گشودن سحر 97
۷-۱-۱ تعریف لغوی 97
۷-۱-۲ معرفی اصطلاح باطل السحر 98
۷-۲ روشهای گشودن آثار سحر و کهانت نزد ملل و اقوام از گدشته تا امروز 99
۷-۳ دستورات ائمه علیهم اسلام جهت دفع سحر 109
جمع بندی مطالب 116
توصیه و پیشنهاد 118
منابع 119
منابع فارسی 120
منابع عربی 123
مقالات 126
سایتهای اینترنتی 127
نرم افزار رایانهای 128

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.