
پایان نامه تحلیل و ارزیابی صورت بندی مضامین معنوی (حس معنوی – استعلایی) در سینمای فرانک دارابانت
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 233
پایان نامه تحلیل و ارزیابی صورت بندی مضامین معنوی (حس معنوی – استعلایی) در سینمای فرانک دارابانت
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 233 صفحه
چکیده
پژوهش حاضر تلاشی برای تحلیل و ارزیابی صورت بندی مضامین معنوی (حس معنوی – استعلایی (Spirituality)) در سینماست. در این مسیر ابتدا به سیر شکلگیری سینمای معنویتگرا و هم چنین کارگردانهای خاصی که دغدغه معنویتگرایی در فیلمهایشان اهمیت داشته، نگاهی اجمالی شده است. سپس به بیان شیوه تعامل میان رویکرد معنویتگرایی و فیلم از منظر دینگرایان پرداخته شده و در ادامه نیز انواع رویکردهای تحلیل فیلم به عنوان روشهای تحلیلی موجود مطرح شده است. روش و رویکرد تحلیلی این پژوهش بر ارزیابی فرم و قالب ارائه روایت داستانی در فیلم از نگاه نئوفرمالیستها (پستفرمالیستها) تکیه دارد. بنابراین در گام بعد نگرش نئوفرمالیستی در سینما و چگونگی کاربرد نظریه آنها در فیلم تبیین شده و به نسبت فرم و محتوا در فیلم پرداخته شده است. در این رویکرد از آن جهت که فرم به نوعی محتوا را میآفریند؛ نزدیک به دیدگاه سنت گرایان در مورد نماد و صورت اثر هنری است که آن را جلوه ای از امر متعالی و قدسی میدانند. به تعبیر دیگر فرمی که محتوایی معنویتگرایانه را با خود دارد همان صورت هنر معنوی در نگاه اهل سنت است. این دیدگاه تبیین میکند که تجربه فرم فیلم در تعامل با تماشاگر تبدیل به یک تجربه معنوی – آیینی میشود. این رویکرد با دیدگاه اصحاب مکتب دریافت آلمان برای تبیین نقش خواننده در شکل دادن به معنای فرم تکمیل میشود. در این نگرش معتقدند که معنا و حس معنوی برآمده از فرم با مشارکت فعال تماشاگر و از طریق تجربه او، شکل میگیرد. درادامه به تبیین فرم فیلم پرداخته شده است. در این تبیین مواردی چون اصول فرم فیلم و معیار های ارزیابی و تحلیل، اصول ساختار روایی در فیلم داستانی و عناصری چون میزانسن، قاب بندی و فیلمبرداری، تدوین، صدای فیلم و سبک کارگردانی بیان شده است. در پایان نیز به تحلیل چهار فیلم از فرانک دارابانت کارگردان صاحب نام آمریکایی مجاری تبار پرداخته شده است.
واژگان کلیدی: حس معنوی – استعلایی، (Spirituality)، مضمون معنوی، فرم، نئوفرمالیسم، فرانک دارابانت.
فهرست مطالب
چکیده: ج
فهرست مطالب: د
۱- فصل اول: کلیات 2
۱-۱- مقدمه 2
۱-۲- مسأله پژوهش: 6
۱-۳- فرضیه پژوهش 6
۱-۴- پیشینه پژوهش 8
۱-۵- ادبیات پژوهش: مبانی و پیش فرض ها 12
۱-۶ روش پژوهش: 19
۲- فصل دوم: معنویت و سینما 22
۲-۱- نگاهی به سیر شکلگیری سینمای معنویتگرا در تاریخ سینما 22
۲-۲- کارگردانهای خاص و دغدغه معنویتگرایی 34
۲-۳- دیدگاهها و رویکردها 42
۲-۳-۱- دیدگاهها 42
۲-۳-۲- شیوه تعامل میان رویکرد معنویتگرا و فیلم 48
۲-۴- رویکردهای تحلیل و نقد فیلم در سینما 68
۳- فصل سوم: فرم فیلم و انتقال معنا 80
۳-۱- نگرش نئوفرمالیستی و فیلم 80
۳-۱-۱- فرمالیسم/ نئوفرمالیسم و نگره فیلم 80
۳-۱-۲- کارکردهای اجتماعی فیلم و ظهور نئوفرمالیسم 84
۳-۱-۳- نگرش فرمالیستی/نئوفرمالیستی فیلم: شکلگیری نظریه 86
۳-۲- نقش خواننده در شکل دادن به معنای فرم 89
۳-۳- کاربرد و ویژگی های رویکرد نئوفرمالیسم (پست فرمالیسم) در سینما 93
۳-۳-۱- فرم و محتوا در نگرش نئوفرمالیستها 99
۳-۳-۲- فرم و نسبت آن با صورت هنری در نگاه سنت گرایان 101
۳-۴- فرم زیبایی شناختی فیلم 108
۳-۴-۱- انتظارات فرمال تماشاگر از فیلم 110
۳-۴-۲- قراردادهای فرمال و تجربه تماشاگر 111
۳-۴-۳- برداشت معنا از فرم فیلم 112
۳-۴-۴- فرم فیلم و معیار های ارزیابی و تحلیل 116
۳-۵- اصول فرم فیلم 117
۳-۶- اصول ساختار روایت در فیلم داستانی 120
۳-۷- تکنیک در فیلم داستانی 129
۳-۷-۱- میزانسن 129
۳-۷-۲- فیلمبرداری و قاب بندی 131
۳-۷-۳- تدوین و چسباندن نماها 133
۳-۷-۴- صدای فیلم 135
۳-۸- ژانر و سبک در فیلم داستانی 136
۴- فصل چهارم: تحلیل فیلمهای نمونه معنویتگرا:مورد پژوهی سینمای فرانک دارابانت 140
۴-۱- سینمای معنویتگرای فرانک دارابانت 140
۴-۱-۱- معرفی کارگردان: 140
۴-۲- فیلم اول: رستگاری در شاوشنک The shawshank redemption 143
۴-۲-۱- تحلیل اصول فرمال فیلم 147
۴-۳- فیلم دوم: مسیر سبز The Green Mile 157
۴-۳-۱- تحلیل اصول فرمال فیلم 162
۴-۴- فیلم سوم: مجستیک The majestic 171
۴-۴-۱- تحلیل اصول فرمال فیلم 174
۴-۵- فیلم چهارم: مه The Mist 183
۴-۵-۱- تحلیل اصول فرمال فیلم 187
۴-۶- تحلیل کلی سبک و ویژگی های فرمال آثار سینمایی فرانک دارابانت 197
۵- فصل پنجم: نتیجه گیری 210
۶- منابع: 213