
دانلود پایان نامه عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 155
پایان نامه عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 155 صفحه
چکیده
پژوهش حاضربه موضوع عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه میپردازد که هدف آن پی بردن به ارتباط بین عبرت و تربیت بوده ودر آن با توجه به فرمایشات گهربار قرآن و نهج البلاغه از منابع دست اول تفسیری و روایی استفاده شده است این موضوع در سه فصل تبیین شده است: در فصل اول به مفهوم شناسی عبرت و مبانی آن پرداخته شده است و در فصل دوم مکانیزم کسب عبرت ومکانیزم فعلیت عبرت توضیح داده شده است و در فصل سوم ارتباط عبرت و تربیت وآثار تربیتی عبرت بیان شده است. بنابر آنچه در این فصول بیان شده میتوان به این نتایج دست یافت که انسانها میتوانند با توجه به آثار گذشتگان و تفکر بر روی آنها، از آن امور عبور کرده و به حقایقی ثابت ماوراء محسوسات متغیّر دست یابند، با عبور مکرر از تجارب اعم از تجارب گذشته خود فرد یا دیگران، ملکه بصیرت در انسان فعلیّت یافته و با فعلیّت این قوه شاهد ایجاد مراتب حرکت در عالم ماده میباشیم که از این مراحلِ حرکت قوه بصیرت به سوی کمالش با نام تربیت تعبیر آورده شده است، شخص بصیر با تحلیل تجارب گذشته خود و دیگران، به معرفتی نسبت به آن وقایع دست مییابد که به واسطه این معرفت است که مورد خطاب بیان نشانههایی قرار میگیرد، با دیدن نشانهها است که فرد عبرت گیرنده متذکّر شده و با توجّه به عاقبت پیشینیان، تصمیمگیری صحیحی را برای آینده خویش مینماید.
کلید واژه : قرآن، نهج البلاغه، عبرت، بصیرت، تذکّر، تربیت، آثار تربیتی.
فهرست مطالب
مقدمه۱
۱- بیان مسأله..۱
۲- اهمیت موضوع..۱
۳- پیشینه پژوهش۱
۴- سؤالات پژوهش.۲
۵- فرضیه تحقیق.۲
۶- روش پژوهش.۲
فصل اول (کلیات و مفاهیم)..۳
۱-۱- مفهوم شناسی عبرت۴
۱-۱-۱-معنای لغوی عبرت۴
۱-۱-۲- معنای اصطلاحی عبرت۶
۱-۲- مبانی عبرت.۹
۱-۲-۱- ملکه بصیرت .۱۰
۱-۲-۲- اسباب ثابت عالم و اختیار انسانها۱۲
فصل دوم (تحلیل عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه)۱۵
۲-۱- مکانیزم کسب عبرت۱۶
۲-۱-۱- ویژگیهای عبرت گیرندگان ( شرایط لازم جهت نگاه عبرت آموز)..16
۲-۱-۱-۱- توجه و عدم غفلت (اولوا الابصار)۱۷
۲-۱-۱-۲- تحلیل صحیح و تفکر (اولوا الباب)..۱۸
۲-۱-۱-۳- نگاه داشتن در ذهن و دل و عقل(خاشعین).۲۲
۲-۱-۲- اقسام عبرت.۲۵
۲-۱-۲-۱- عبرت از افراد .۲۶
الف- حضرت ایوب..۲۹
ب- بلعم باعوراء ..۳۱
ج – قارون۳۳
۲-۱-۲-۲-عبرت از سرنوشت اقوام و جوامع..۳۶
الف – قوم سباء۳۶
ب- اصحاب سبت۳۹
ج- اصحاب رسّ..۴۳
۲-۱-۲-۳- عبرت از وقایع و حوادث ..۴۵
الف- عبرت از جنگ بدر.۴۵
ب- عبرت از جنگ اُحد..۴۷
ج- خوارج.۴۹
۲-۲- مکانیزم فعلیّت عبرت.۵۱
۲-۲-۱- نقش آیات (نشانهها) در فعلیّت عبرت.۵۲
۲-۲-۱-۱-ارتباط عبرت و نشانهها۵۲
۲-۲-۱-۲- مخاطبین بیان نشانهها.۵۳
الف – کسانی که گوش فرا میدهند..۵۵
ب- اهل تفکر.۵۵
ج- صاحبان عقل .۵۶
د- صاحبان علم ..۵۸
ه – مؤمنین..۵۸
و – متّقین۵۹
ز- صابران۶۰
ح – اهل فراست و هوش..۶۰
ط – اهل یقین..۶۱
۲-۲-۲- تذکّر و یادآوری ناشی از فعلیّت عبرت..۶۱
۲-۲-۲-۱-عامل تذکّر۶۳
۲-۲-۲-۲- متعلّق تذکّر..۶۵
فصل سوّم(آثار تربیتی عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه.67
۳-۱- ارتباط عبرت و تربیت.۶۸
۳-۱-۱- مبانی و مفهوم شناسی تربیت۶۸
۳-۱-۱-۱- مبانی تکوینی تربیت (قابلیّت تربیت).۶۹
۳-۱-۱-۲- مبانی تشریعی تربیت (نقش مربی).۷۰
الف – روش تربیتی رسولان۷۲
ب- روش تربیتی کتابهای آسمانی.۷۴
۳-۱-۲- نسبت عبرت و تربیت۷۷
۳-۲- آثار تربیتی عبرت..۷۷
۳-۲-۱- شناخت دنیا..۷۸
۳-۲-۲- بازداری از گناه .۸۲
۳-۲-۳- کشف سنتهای ثابت الهی.۸۸
۳-۲-۳-۱- ارسال پیامبران۸۸
۳-۲-۳-۲- هلاک ساختن امتها پس از اتمام حجت الهی ۸۹
۳-۲-۳-۳- هلاکت امتها پس بر اثر ستم و ناسپاسی۹۱
۳-۲-۳-۴- ازدیاد نعمت در اثر سپاس گزاری۹۳
۳-۲-۳-۵- تغییر سرنوشت امتها بر اثر عملکرد خود۹۴
۳-۲-۳-۶- سنت پیروزی حق بر باطل..۹۹
۳-۲-۳-۷- سنت امتحان و آزمایش.۱۰۲
۳-۲-۳-۸- سنت استدراج..۱۰۷
۳-۲-۴- انتقال تجارب۱۱۱
۳-۲-۵- تحقق وعدههای الهی.۱۱۳
۳-۲-۶- هدایت و نجات ..۱۲۲
۳-۲-۷- الگو گیری۱۲۵
نتیجه.۱۳۶
کتابنامه۱۳۸