
دانلود پایان نامه عقل و نقل به مثابۀ معیار سنجش گزارههای عرفان نظری
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 235
پایان نامه عقل و نقل به مثابۀ معیار سنجش گزارههای عرفان نظری
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 235 صفحه
چکیده
عرفان نظری نه برپایه نظریههای خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیفناپذیری بلکه بر پایه نظریه سنجشپذیری گزارههای عرفانی به میزان نیاز دارد تا صدق و خطای گزارههایش به دست آید و در پی آن نتایجی چند حاصل شود. این میزان یک دستگاه شناختاری است که بر گزارههای عرفان نظری نظارت دارد و بر پایه اصول موجود در آن که به نوعی دلیل صدق هستند، به عنوان معیارهای متناسب با آن گزارهها به سنجش میپردازد.
میزان عرفان نظری بردو قسم است: یکی میزان دینی که بر گزارههای نقلی تکیه دارد و دیگری میزان عقلی که بر گزارههای عقلی مبتنی است و هر یک از این دو میزان دارای دو گونه معیارهای پایه و غیرپایه هستند. معیارهای پایه معیارهای ضروری، واقعی و یقینی هستند که به نحو مطلق صادق هستند و لذا خطاناپذیر، خلافناپذیر، انکارناپذیر و ابطالناپذیرند. اما معیارهای غیرپایه معیارهای محدود، تدریجی الحصول و نظری هستند که به نحو مشروط صادق میباشند؛ هر چند در عین احتمال صدق، امکان خطا، انکار و ابطال در آنها وجود دارد.
معیارهای پایه در میزان دینی احتجاجات نام دارند که ادله پیشااجتهادی، ادله مثبته، مدارک کافی، منشأ قطع بالمعنی الاخص و مدارک ثابت و معیارهای غیرپایه در این میزان تنجیزات نام دارند که ادله اجتهادی، ادله منجزه، مدارک مشروط، منشأ قطع بالمعنی الاعم و مدارک متغیر هستند. اما معیارهای پایه در میزان عقلی ضروریات نام دارند که اصول عام و همگانی، پیشاتجربی و پیشا استدلالی و ضروری الصدق هستند و معیارهای غیرپایه همان نظریات هستند که اصول غیرهمگانی، استدلالی اما پیشاتجربی و ممکن الصدق و الخطا هستند.
میزان دینی یک دستگاه نظارتی بر گزارههای عرفان نظری است که بر پایه ادله دینی به سنجش آن گزارهها میپردازد و این سنجش نخست با احتجاجات صورت میگیرد که به صرف استخراج و عرضه مستقیم گزارهها به آنها کافی است؛ اما اگر چنین معیاری به دست نیامد، به سراغ تنجیزات باید رفت که پس از استخراج منجّزات و استنباط اجتهادی دلیل متناسب سنجش صورت میگیرد. اما میزان عقلی یک دستگاه سنجشگر ناظر بر عرفان نظری است که بر اساس اصول عقلی به سنجش گزارههای عرفانی میپردازد. این سنجش نخست با ضروریات صورت میگیرد که به صرف استخراج و عرضه مستقیم گزارهها به آنها انجام میگیرد و اگر چنین معیاری به دست نیامد، سنجش با معیارهای غیرپایه یعنی همان نظریات متناسب که به روش استدلالی محض به دست میآیند، صورت میگیرد.
کلید واژه : گزاره عرفانی، سنجشپذیری، میزان دینی، میزان عقلی، احتجاجات، تنجیزات، ضروریات و نظریات.
فهرست مطالب
تقدیم أ
تقدیر ب
چکیده ج
کلیات 1
تببین موضوع تحقیق 2
پرسش اصلی تحقیق 4
پرسشهای فرعی تحقیق 4
پیشینه تحقیق 4
فرضیه و نسبت آن با فرضیه رقیب 5
اهداف تحقیق 6
کاربرد تحقیق 7
روش تحقیق 7
ساختار تحقیق 7
نوآوریهای تحقیق 8
فصل اول: مدخل 10
گفتار اول: فرایند رخداد شهود و تبدیل آن به گزاره 11
ساحت اول: فرایند ادراک حضوری – شهودی 11
اصل اول: مناسبت 14
اصل دوم: ارتباط حضوری 16
اصل سوم: تأثیر گذاری 18
ساحت دوم: فرایند ادراک مفهومی – گزارهای 21
الف. گزارههای توصیفی 24
ب. گزارههای تبیینی 25
ج. گزارههای تفسیری 25
د. گزارههای استنباطی 27
ه. گزارههای تطبیقی 29
گفتار دوم: سنجش پذیری گزارههای عرفان نظری 32
الف. نظریه خطاناپذیری 32
ب. نظریه معیارناپذیری 34
ج. نظریه توصیفناپذیری 35
د. نظریه سنجشپذیری 39
اصل: لکل حکم معیار 40
الف. نقد نظریه خطاناپذیری 42
ب. نقد نظریه توصیفناپذیری 46
ج. نقد نظریه معیارناپذیری 48
گفتار سوم: ضرورت و غایت سنجش گزارههای عرفان نظری 51
فراز اول: ضرورت سنجش 51
فراز دوم: غایت سنجش 57
الف. اصلاح نقص عبارات و بیانات عارفان 57
ب. برون رفت از تقلید متتبعانه به نقد محققانه در تحقیق تعالیم عرفانی 61
ج. بررسی سنجشگرانه پیشفرضهای گزارههای عرفانی 66
اصل اول: تأخر گزاره از شهود 66
اصل دوم: تأثر گزاره از باور 68
گفتار چهارم: معیار و روش سنجش گزارههای عرفان نظری 71
الف. معیارهای سنجش گزارههای عرفانی 71
فراز اول: مفهوم میزان عرفان نظری 72
فراز دوم: مصداق میزان عرفان نظری 74
ب. روش سنجش گزارههای عرفانی 77
مرحله پیشاسنجش 77
مرحله سنجش 78
فصل دوم: میزان دینی 80
گفتار اول: شناسه میزان دینی 81
ساحت اول: ماهیت میزان دینی 82
ساحت دوم: اقسام میزان دینی 84
الف. میزان عملی و میزان علمی 85
ب. میزان تکوینی و میزان تدوینی 88
ج. میزان کلی و میزان جزئی 90
ساحت سوم: چرایی میزان دینی 94
فراز اول: اقسام علم حضوری 96
فراز دوم: علم حضوری انسان کامل معصوم 97
فراز سوم: خطاناپذیری انسان کامل معصوم در اخذ و تلقی و بیان 99
گفتار دوم: ماهیت معیارهای دینی در میزان دینی 104
احتجاجات و تنجیزات 106
اول: نصوص و ظواهر 113
ساحت اول: نصوص 115
ساحت دوم: ظواهر 116
فراز اول: فرایند ظهوریابی 117
فراز دوم: تقویت ظهور تصدیقی جدی 119
دوم: محکم و متشابه 122
فراز اول: تعریف محکم و متشابه 124
فراز دوم: اقسام محکم و متشابه 126
فراز سوم: نسبت نصوص و ظواهر با محکمات و متشابهات 128
گفتار سوم: نمونهْ سنجش دینی 130
فراز اول: صراط مستقیم از نگاه عرفان 131
فراز دوم: صراط مستقیم از نگاه قرآن 133
فصل سوم: میزان عقلی 138
گفتار اول: نقد عرفان به عقل 139
نقد عجز عقل در ادراک حقایق 144
گفتار دوم: شناسه میزان عقلی 151
فراز اول: ماهیت میزان عقلی 151
فراز دوم: ساحت میزان عقلی 156
الف. نظریه پیشین بنیاد 156
ب. نظریه نوبنیاد 159
گفتار سوم: معیارهای عقلی در میزان عقلی 163
فراز اول: ضروریات و نظریات 164
تکمیل: نقد عقل به خطای ادراک 166
فراز دوم: ملاک تشخیص صدق نظریات 172
الف. نظریه پیشین بنیاد (= نظریه ارجاع ) 172
ب. نظریه نو بنیاد (= نظریه نقد عقل به عقل ) 178
فراز سوم: اعتبار سنجی نظریات 189
گفتار چهارم: نمونهْ سنجش عقلی 193
فراز اول: ماهیت اطلاق ذاتی مقسمی از نگاه عرفان 193
فراز دوم: نقد دیدگاه عرفا درباره تفسیر اطلاق ذاتی 195
خاتمه و نتیجه 199
کتابنامه 216