پایان-نامه-فقه-و-شریعت-از-دیدگاه-اسماعیلیان-(بررسی-رویکردهای-مختلف)
پایان نامه فقه و شریعت از دیدگاه اسماعیلیان (بررسی رویکردهای مختلف)
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 209

پایان نامه فقه و شریعت از دیدگاه اسماعیلیان (بررسی رویکردهای مختلف)
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 209 صفحه
چکیده
علم فقه را می توان زیر ساخت هر دین و مذهبی دانست. فرقه اسماعیلیه هم به عنوان یکی ازفرق مذهبی با قدمتی تاریخی از فقهی متمایز برخوردار است. سیر ادوار فقه و شریعت اسماعیلیه و جایگاه آن نزد متکلمان و فقیهان اسماعیلی مذهب محقق را برآن داشته است تا ضمن واکاوی التزام و عدم التزام به فقه و شریعت توسط اسماعیلیان به این سوال اصلی پاسخ داده شود که: جایگاه فقه و شریعت در منظر اسماعیلیان چگونه بوده است؟ در پاسخ به این سوال فرضیه غالب بدین شرح است که: اسماعیلیان با متاثر از عقاید خود در مورد قائم القیامه در ادواری که حضور امام دور آخر را تایید کرده اند، به فقه و شریعت پشت کرده و ملتزم به آن نبودند و هرگاه قائل بودند که دوره قیامت فرا نرسیده است، پایبند به شریعت بوده اند. برای آزمون این فرضیه از روش توصیفی، تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و فیش برداری از منابع مکتوب استفاده شده است. دستاورد بلافصل این پژوهش روشن شدن وضعیت اسماعیلیان در مرعی داشتن و یا نداشتن شریعت است، به طوری که می توان ادعا کرد قرامطه پایبندی چندانی به شریعت نداشتند. فاطمیان با توجه به عقایدشان به فقه اهمیت می¬دادند و شریعت باور بودند. دروزیان رویکردی اباحه گرایانه داشتند، اگرچه امروزه ادعای شریعت محوری دارند. مستعلویان و طیبیان ادامه دهنده منش فاطمیان در التزام داشتن به شریعت بودند. و نزاریان قبل از اعلام قیامت شریعت باور و بعد از آن اباحه گر شده و شریعت را به نوعی کنار گذاشتند.
واژگان کلیدی: فقه، شریعت، ظاهر، باطن، اسماعیلیه، قرامطه، فاطمیان، دروزیان، بهره ها، نزاریان


فهرست مطالب
فصل اول: کلیات 1
۱٫طرح مسأله 2
۲٫سوال اصلی 2
۳٫سوال فرعی 2
۴٫ضرورت و اهداف تحقیق 3
۵٫فرضیه تحقیق 3
۶٫روش تحقیق 3
۷٫محدوده تحقیق 3
۸٫پیشینه تحقیق 4
۹٫معرفی و بررسی منابع 8
۱۰٫تعریف و تحدید واژگان 16
۱۱٫اجمالی در تاریخ و عقاید اسماعیلیه 18
فصل دوم: رویکرد اسماعیلیان نخستین و قرامطه به شریعت 26
۲-۱ شریعت در نزد اسماعیلیان نخستین 27
۲-۲ شریعت در منظر قرامطه 33
۲-۲-۱ شریعت در جامعه حمدان قرمط 35
۲-۲-۲ توصیف ناصر خسرو از شریعت در جامعه قرامطه 41
۲-۳ فقه و شریعت از منظر اندیشمندان اسماعیلیه نخستین 46
۲-۳-۱ شریعت از منظر ابوحاتم رازی 46
۲-۳-۱-۱ تالیف کتب و مقابله با جریانات شریعت گریز 48
۲-۳-۲ ابویعقوب سجستانی و شریعت اسماعیلیه 56
۲-۳-۲-۱ همراهی ظاهر و باطن در آثار سجستانی 59
فصل سوم: شریعت مداری فاطمیان 63
۳-۱ نقش خلفای فاطمی در ترویج و التزام به شریعت 64
۳-۱-۱ مناصب شرعی امامان اسماعیلی 67
۳-۱-۲ ساخت مساجد و برگزاری نماز 67
۳-۱-۳ اجرای شریعت در جامعه 68
۳-۱-۴ نمود شریعت در امور مالی فاطمیان 69
۳-۱-۵ بررسی اجمالی رفتارهای شریعت محورانه خلفا 70
۳-۲ نقش قاضی نعمان در بسط و تدوین فقه اسماعیلی 78
۳-۲-۱ آثار و آراء فقهی قاضی نعمان 82
۳-۲-۲ فتاوی شاخص قاضی نعمان 88
۳-۲-۳ تداوم جریان فقهی قاضی نعمان 91
۳-۳ شریعت در اندیشه متکلمین فاطمی 93
۳-۳-۱ شریعت در اندیشه حمید الدین کرمانی 93
۳-۳-۱-۱ اندیشه های کرمانی در راحه العقل و الریاض 96
۳-۳-۲ شریعت در اندیشه مؤید فی الدین شیرازی 101
۳-۳-۲-۱ رد قول اباحه گران 107
۳-۳-۲-۲ نمود شریعت در اشعار موید فی الدین 107
۳-۳-۳ ناصرخسرو و شریعت اسماعیلیه 108
۳-۳-۳-۱ اثبات ظاهر و باطن شریعت 109
۳-۳-۳-۲ نمود شریعت در اشعار ناصر خسرو 111
فصل چهارم: دروزیان و شریعت، همراهی یا جدایی 113
۴-۱ بررسی شریعت در حیات سیاسی الحاکم 114
۴-۲ شریعت نزد دروزیان در گذشته و امروز 120
۴-۲-۱ دلایل شریعت گریزی دروزیان 124
۴-۲-۲ ارکان شش گانه شریعت دروزیان 125
فصل پنجم: مستعلویان و طیبیان؛ ادامه نگرش فقهی فاطمیان 137
۵-۱ صلیحیون یمن و شریعت 138
۵-۲ شریعت مداری بهره های داوودی 139
۵-۲-۱ ارکان شریعت بهره ها 141
۵-۳ نگاه بهره های سلیمانی به شریعت 150
فصل ششم: نزاریان و دورههای مختلف در شریعت 151
۶-۱ حسن صباح و التزام به شریعت 152
۶-۱-۱ فدائیان نزاری و شریعت 157
۶-۲ اعلام قیامت حسن دوم و الغاء شریعت 160
۶-۳ جلال الدین و بازگشت به شریعت با رویکرد اهل سنت 169
۶-۳-۱شریعت باوری جلال الدین و برخورد خلیفه و مسلمین 170
۶-۳-۲ شریعت در دوران بعد جلال الدین حسن 171
۶-۴ نزاریان بعد از الموت، آقاخان ها و شریعت اسماعیلی 172
۶-۴-۱ شریعت در عملکرد آقاخان ها 173
۶-۴-۲ پیروان نزاری آقاخانی و شریعت 178
خاتمه 189
فهرست منابع و مطالعات 191

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.