
تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 120
تاثیر پدیده جرقه برگشتی در خطوط انتقال بر عملکرد رله دیستانس
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 120 صفحه
چکیده
در این پایاننامه، اثر پدیده قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله حفاظتی دیستانس مورد ارزیابی قرارگرفته است. از آنجا که برخورد صاعقه به دکل یا سیمگارد در خطوط انتقال میتواند باعث ایجاد قوس بازگشتی بر روی زنجیر مقرهها گردد. لذا در ابتدا روشهای مختلف مدلسازی پارامترها و تجهیزات خطوط انتقال شامل دکل، زنجیر مقره و منبع صاعقه و پدیده قوس بازگشتی(مدل قوسهای اولیه و ثانویه) با استفاده از مراجع مهم موجود در این زمینه مورد بررسی قرار میگیرند و برای هر کدام از این پارامترها چند مدل معرفی میشود. سپس تاثیر قوس بازگشتی بر روی عملکرد رله دیستانس مورد بررسی قرار میگیرد. در این راه مهمترین گام، شبیهسازی مراحل پیادهسازی این مدلها در شبکه نمونه توسط نرم͏افزار EMTP-RV میباشد.
کلیدواژه- صاعقه، خطوط انتقال فشار قوی، قوس بازگشتی، رله حفاظتی دیستانس.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه 2
۱-۱بیان مسئله وعلل بررسی 3
۱-۲ اهداف پایان نامه 4
۱-۲-۱ مدلسازی دقیق خط انتقال، قوس بازگشتی و رله دیستانس 5
۱-۲-۲ بررسی و تحلیل اثر پدیده قوس بازگشتی بر عملکرد رله دیستانس 5
فصل دوم: ارزیابی مدل خط انتقال هوایی، بررسی عملکرد رله دیستانس(مروری بر کارهای انجام شده) 6
۲-۱ مقدمه 7
۲-۲ اجزاء مدل خط انتقال هوایی 10
۲-۲-۱ مدل خط انتقال 10
۲-۲-۱-۱ مدلهای فرکانس ثابت 10
۲-۲-۱-۲ مدلهای با پارامترهای وابسته به فرکانس و ماتریس انتقال ثابت 10
۲-۲-۱-۳ مدلهای با پارامترها و ماتریس انتقال وابسته به فرکانس 10
۲-۲-۱-۴ مدلهای با پارامترهای وابسته به فرکانس در حوزه فاز 10
۲-۲-۲ مدل دکل خط انتقال 11
۲-۲-۲-۱ مدل چندساختاری 11
۲-۲-۲-۲ مدل ساده شده چند ساختاری 13
۲-۲-۲-۳ مدل ساده خط گسترده 13
۲-۲-۳ مدل زنجیره مقره و مکانیسم شکست الکتریکی 14
۲-۲-۳-۱ مدل ولتاژ بحرانی 15
۲-۲-۳-۲ مدل روش پیشرویی لیدر 15
۲-۲-۴ مدل موج صاعقه 17
۲-۳ قوس خطا 21
۲-۳-۱ ضربه صاعقه به عنوان منبع قوس 21
۲-۳-۲ مدل قوس خطا 23
۲-۴ حفاظت دیستانس 26
۲-۴-۱ اساس عملکرد حفاظت دیستانس 28
۲-۴-۲ مشخصههای حفاظت دیستانس 29
۲-۴-۲-۱ مشخصه مهو 30
۲-۴-۲-۲ مشخصه چندضلعی 31
۲-۴-۳ تعاریف 33
۲-۴-۳-۱ زمان پاک شدن خطا 33
۲-۴-۳-۲ زمان عملکرد رله 33
۲-۴-۳-۳ زمان عملکرد رلههای تریپ و کمکی 33
۲-۴-۳-۴ زمان بازشدن کلید قدرت 33
۲-۴-۳-۵ حفاظت اصلی 33
۲-۴-۳-۶ حفاظت پشتیبان 33
۲-۴-۳-۷ محدوده حفاظتی 33
۲-۴-۳-۸ قابلیت اطمینان 33
۲-۴-۳-۹ حساسیت 34
۲-۴-۳-۱۰ قدرت تشخیص 34
۲-۴-۴ تنظیمات حفاظت دیستانس 35
۲-۴-۴-۱ دیاگرام امپدانس (R-X) 37
۲-۴-۴-۲ اصل اندازهگیری امپدانس 38
۲-۴-۵ بررسی خطای فاز به فاز 40
۲-۴-۶ بررسی خطای فاز به زمین 42
۲-۴-۷ مشکلات استفاده از رله دیستانس 48
فصل سوم : مدلسازی ریاضی جهت بررسی اثر قوس بازگشتی بر عملکرد رله دیستانس 49
۳-۱ مقدمه 50
۳-۲ شبکه انتقال مورد مطالعه 50
۳-۲-۱ جنس و آرایش هادیها 51
۳-۲-۲ دکل خط انتقال 52
۳-۲-۳ مقاومت پای دکل 53
۳-۲-۴ زنجیره مقره 53
۳-۲-۵ منبع جریان صاعقه 53
۳-۳ مدل قوس خطا 55
۳-۳-۱ شبیهسازی آزمایشی مدار معادل و تجزیه و تحلیل قوس خطا ۲۰ کیلو ولت 57
۳-۴ مدل رله حفاظت دیستانس 64
۳-۴-۱ ساختار عمومی 64
۳-۴-۲ بلوک امپدانس ZPG 67
۳-۴-۳ دستگاه تشخیص ناحیه 69
۳-۴-۴ اعتبار سنجی رله دیستانس با مشخصه چندضلعی 73
فصل چهارم : شبیهسازی اثر قوس بازگشتی بر عملکرد رله دیستانس 78
۴-۱ مقدمه 79
۴-۲ مطالعه و مدلسازی شبکه با در نظر گرفتن اثر اصابت صاعقه با دامنه جریانهای مختلف 79
۴-۳ اصابت صاعقه با دامنه جریان مختلف 81
۴-۳-۱ ضربه صاعقه با دامنه جریان ۱۰ کیلوآمپری 81
۴-۳-۱-۱ بررسی شکست عایقی (قوس بازگشتی) در دو سر مقره با دامنه جریان ۱۰ کیلوآمپری 81
۴-۳-۲ ضربه صاعقه با دامنه جریان ۳۶ کیلوآمپری 82
۴-۳-۲-۱ بررسی شکست عایقی (قوس بازگشتی) در دو سر مقره با دامنه جریان ۳۶ کیلوآمپری. 82
۴-۳-۲-۲ عملکرد رله دیستانس با کد انسی ۲۱-۲۱N با مشخصه چندضلعی در محل باس A و B برای حفاظت از خط انتقال 82
۴-۳-۳ ضربه صاعقه با دامنه جریان ۴۰ کیلوآمپری 85
۴-۳-۳-۱ بررسی خطا (قوس بازگشتی) در دو سر زنجیر مقره با دامنه جریان ۴۰ کیلوآمپری 85
۴-۳-۳-۲ عملکرد رله دیستانس در محل باس A و B برای حفاظت از خط انتقال 87
۴-۳-۴ ضربه صاعقه با دامنه جریان ۱۰۰ کیلوآمپری 90
۴-۳-۴-۱ بررسی خطا (قوس بازگشتی) در دو سر زنجیر مقره با دامنه جریان ۱۰۰ کیلوآمپری 90
۴-۳-۴-۲ عملکرد رله دیستانس در محل باس A و B برای حفاظت از خط انتقال 91
۴-۴ نتایج شبیهسازی شبکه با در نظر گرفتن پدیده قوس بازگشتی 94
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات 96
۵-۱ نتیجهگیری 97
۵-۲ پیشنهادات 98
مراجع 99
پیوست: اطلاعات سیستم قدرت مورد استفاده 103