
تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 241
پایان نامه تأثیر آموزش دانشگاهی رشته ی کارشناسی فرش با گرایش طراحی بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 241 صفحه
چکیده:
فرش دستباف هنر ـ صنعتی فرهنگی و اقتصادی است که از روزگار قدیم مورد توجه جهانیان واقع شده و همواره برای بهبود وضعیت آن مسئولین امر تلاش های بسیاری را داشته اند. یکی از این اقدامات تأسیس رشته کارشناسی فرش می باشد که در سه گرایش طراحی، رنگرزی، بافت و مرمت دانشجو می پذیرد. در این پژوهش به تأثیرگذاری گرایش طراحی به جامعه هدف پرداخته شده است.
با توجه به گذشت ۱۷ سال از تأسیس این رشته آیا این نظام آموزشی توانسته به اهداف خود دست یابد؟ برای دستیابی به پاسخ علمی این سؤال در این پژوهش، به بررسی چگونگی ارتباط بین توانمندیهای مهارتی دانش آموختگان کارشناسی فرش با گرایش طراحی با بازار فرش دستباف شهر تهران پرداخته شده است. امروزه مسئله ارتباط مهارتی دانش آموختگان کارشناسی فرش با گرایش طراحی با بازار فرش دستباف مورد توجه بسیاری از صاحب نظران واقع شده است. بنابراین مطالعه در این زمینه برای بهبود وضعیت آموزشی این رشته در دانشگاه و همچنین وضعیت اشتغال دانش آموختگان در جهت پیشرفت هنر ـ صنعت فرش دستباف ضروری می نماید.
این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ ماهیت همبستگی از نوع تک متغیری براساس دریافت اطلاعات به روش ترکیبی کتابخانه ای و میدانی از طریق بررسی نمونه های واقعی و تکمیل پرسش نامه ها و بررسی میزان ارتباط و تأثیرگذاری آموزش دانشگاهی بر بازار فرش دستباف به سرانجام رسید. در انتها، مهمترین یافته و نتیجه این پژوهش آن بود که در حقیقت رشته دانشگاهی فرش دستباف نتوانسته بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازارفرش دستباف شهر تهران تأثیرگذار باشد.
واژگان کلیدی: رشته کارشناسی فرش، گرایش طراحی، فرهنگ، اقتصاد، بازار فرش دستباف تهران
فهرست مطالب
مقدمه۱
فصل اول کلیات پژوهش
۱-۱بیان مسئله۵
۱-۲پرسش های پژوهش ۷
۱-۳فرضیه های پژوهش۸
۱-۴مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق۹
۱-۵اهداف و ارزش نظری پژوهش۱۹
۱-۶ روش تحقیق و معرفی جامعه آماری۲۰
۱-۷محدودیت های پژوهش۲۷
فصل دوم(مبانی نظری، مباحث و داده¬های پژوهش)
بخش اول
۲-۱-۱ تعریف علم و هنر ۲۸
۲-۱-۲ جایگاه آموزش عالی در گسترش علم و دانش۳۱
۲-۱-۳ اهداف نظام آموزش عالی در ایران۳۳
۲-۱-۴ چگونگی تأسیس هنرکده هنرهای تزئینی۳۶
۲-۱-۵ معرفی دانشگاه هنر تهران۴۵
بخش دوم
۲-۲-۱رشته فرش دستباف در شاخه کاردانش آموزش و پرورش۳۷
۲-۲-۲ چگونگی تکوین رشته دانشگاهی فرش۳۹
۲-۲-۳ اهداف شکل¬گیری آموزش عالی فرش در مقطع کارشناسی ۴۴
۲-۲-۴ ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه آقای عابد۴۵
۲-۲-۵ ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه وزارت علوم و تحقیقات۴۶
۲-۲-۶ نگاهی گذرا به تاریخچه هنر طراحی فرش۴۷
۲-۲-۷ معرفی رشته دانشگاهی کارشناسی فرش با گرایش طراحی۵۱
بخش سوم
۲-۳-۱ فرهنگ ۵۳
۲-۳-۲ اصطلاحات فرهنگی۵۴
۲-۳-۳ فرش ایرانی یک سرمایه فرهنگی اقتصادی۵۶
۲-۳-۴ فرش ایرانی یک حافظه¬ی فرهنگی۵۶
۲-۳-۶ اقتصاد۵۷
۲-۳-۷ اقتصاد خرد و کلان ۵۷
۲-۳-۸ محصولات اقتصادی۵۸
۲-۳-۹ بازار۵۸
۲-۳-۱۰ نظریه های اقتصادی بازار۶۰
۲-۳-۱۱ نظریه بازار از نظر مارکس۶۱
فصل سوم( روش شناسی)
۳-۱مقدمه۶۲
۳-۲ روش شناسی پژوهش۶۳
۳-۳ متغیر پژوهش۶۳
۳-۴روش های جمع آوری داده ها ۶۴
۳-۵ نحوه طراحی پرسش نامه۶۴
۳-۶روایی(اعتبار) پرسش نامه۶۵
۳-۷پایایی( قابلیت اعتماد) پرسش نامه۶۶
۳-۸منطق انتخاب نمونه های آماری در این پژوهش۶۶
۳-۹حجم نمونه و روش نمونه گیری۶۸
۳-۱۰روش های تجزیه و تحلیل داده ها۶۸
۳-۱۱تکنیک های آماری استفاده شده در این پژوهش۶۹
فصل چهارم(تجزیه و تحلیل یافته ها و نتایج آماری)
بخش اول: بررسی یافته های نظری
۴-۱-۱مقدمه ۷۰
۴-۱-۲آموزش عالی در ایران و چالش های پیش رو۷۱
۴ـ۱ـ۳تأثیر آموزش کارداش فرش دستباف بر وضعیت اشتغال و پیشرفت تحصیلی در
مقطع کارشناسی فرش۷۶
۴ـ۱ـ۴فرش در آموزش عالی هنر یا صنعت۸۱
۴ـ۱ـ۵چالش های رشته فرش از نگاه دانش آموختگان۸۳
۴-۱-۶ ضعف های رشته فرش و دانش آموختگان از دید صاحب نظران عرصه فرش-دستباف۸۵
۴-۱-۷ تأثیر دانشگاه بر هنر ـ صنعت فرش دستباف مثبت یا منفی۹۴
۴-۱-۸ فرهنگ ۹۷
۴-۱-۹ تجلی فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی فرش-دستباف۱۰۰
۴-۱-۱۰اقتصاد۱۰۶
۴-۱-۱۱بازار فرش دستباف تهران۱۰۷
۴-۱-۱۲بازار عنصری تأثیر گذار بر فرهنگ۱۰۸
۴-۱-۱۳ بازار متغیر۱۱۰
۴-۱-۱۴ مقایسه شرایط اقتصادی و نیروی کار در دو مرحله فوردیسم و پست-فوردیسم ۱۱۱
بخش دوم: بررسی مطالعات آماری
۴-۲-۱ نمایش داده های توصیفی و متغیرهای تحقیق۱۱۲
۴-۲-۲ جداول توصیفی جامعه آماری دانش آموختگان پاسخ دهنده دانشگاه هنر۱۱۳
۴-۲-۳ جداول آمار توصیفی جامعه آماری تولیدکنندگان بازار فرش دستباف شهر تهران۱۱۹
۴-۲-۴ نتایج استنباطی داده ها۱۲۱
۴-۲-۵ بررسی تأثیر آموزش دانشگاهی کارشناسی فرش باگرایش طراحی
بر جنبه های فرهنگی و اقتصادی بازار فرش دستباف شهر تهران۱۲۲
۴-۲-۶ فرضیه های تحقیق۱۲۴
۴-۲-۷ نحوه بررسی فرضیه¬های تحقیق ۱۲۵
۴-۲-۸ بررسی فرضیه ۱۱۲۶
۴-۲-۹ بررسی فرضیه ۲۱۳۱
فصل پنجم( بررسی یافته ها، آزمون یا( کنترل) فرضیه های تحقیق و استنتاج نهایی)
۵-۱مقدمه۱۳۶
۵-۲بررسی یافته ها و کنترل فرضیه های تحقیق۱۳۷
۵-۳استنتاج نهایی۱۶۸
۵-۴راهکارهای پیشنهادی۱۷۴
منابع ومأخذ۱۷۷
پیوست ها۱۸۳
گزارش کار بخش عملی۱۸۹
چکیده انگلیسی۲۲۱