
پایان نامه جایگاه آموزه های صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه وفن دوره راهنمایی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 193
پایان نامه جایگاه آموزه های صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه وفن دوره راهنمایی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 193 صفحه
چکیده:
در برنامه ریزی آموزشی و درسی، مشخص کردن نیازها و اولویّت¬ها یکی از مهم¬ترین مراحل به شمار می¬آید. شناخت نیازهای فراگیران با توجه به عواملی مختلف از جمله فرهنگ آن جامعه صورت می پذیرد. صنایع دستی جزء جدانشدنی فرهنگ ایرانی است که محل تجلی ذوق و خلاقیت ایرانیان در طول تاریخ بوده است. همانند دیگر هنرها آموزش در این حوزه از اهمیّت فراوانی برخوردار است. کتاب¬های هنر و حرفه وفن در دوره¬ی راهنمایی تحصیلی، مناسب¬ترین کتاب¬ها برای معرفی و آموزش صنایع دستی به دانش آموزان می¬باشند. در این پژوهش با بررسی توصیفی کتاب-های هنر و حرفه و فن در دوره¬ی راهنمایی تحصیلی، به شناسایی و تحلیل آموزه¬های صنایع دستی در این کتاب¬ها از جنبه¬های مختلف پرداخته شد تا میزان توجه مولفین این کتاب¬ها به صنایع دستی و جنبه¬های مختلف آنها معین گردد. نتایج حاصل نشان داد که هرچند میزان استفاده از آموزه¬های صنایع دستی در کتاب¬های هنر و حرفه و فن مناسب می باشد اما به ویژگی¬های صنایع دستی توجهی نشده است. نحوه¬ی استفاده از این آموزه ها در برخی از درس¬ها دارای اشکال بوده و نیاز به بازنگری دارد. تغییر برخی از تصاویر مرتبط با صنایع دستی در کتب درسی، توجه به رشته های مختلف صنایع دستی و استفاده از متخصّصین صنایع دستی در تالیف کتب مرتبط، می تواند به بهبود جایگاه صنایع دستی در کتاب¬های درسی دوره¬ی راهنمایی تحصیلی کمک نماید.
واژه های کلیدی: صنایع دستی، آموزه ها، کتاب های هنر، کتاب های حرفه و فن، دوره ی راهنمایی تحصیلی
فهرست مطالب
مقدمه ۱
فصل اول : کلیات پژوهش
۱ – 1 : بیان مساله 4
۱ – 2 : اهداف ۴
۱ – 3 : سوالات ۵
۱ – 4 : فرضیات ۵
۱ – 5 : روش اجرا ۶
۱ – 6 : پیشینه ۷-۶
فصل دوم : کلیاتی پیرامون آموزش و صنایع دستی در ایران
2 – 1 : مفهوم برنامه ریزی آموزشی و عناصر برنامه درسی 19- 9
۲ – 1 – 1: تعریف و مفهوم ۱۱- ۹
۲ – 1 – 2 : عناصر برنامه درسی ۱۳- ۱۱
۲ – 1 – 3 : برنامه درسی هنر در ایران ۱۷- ۱۴
۲ – 1 – 4 : برنامه درسی حرفه و فن در ایران ۱۹- ۱۷
۲ – 2 : تعریف و گستره ی صنایع دستی در ایران ۲۹- ۲۰
2 – 2 -1 : تعریف و واژه شناسی صنایع دستی ۲۷- ۲۱
2 – 2 – 2 : تاریخچه و گستره ی صنایع دستی 29- 27
۲ – 3 : لزوم کاربرد صنایع دستی در کتاب های درسی 32- 29
فصل سوم : بررسی وضعیت مباحث صنایع دستی در کتاب های درسی هنر و حرفه و فن پایه اول راهنمایی
۳– 1 : کتاب درسی هنر پایه اول راهنمایی 92- 36
3 – 1- 1 : بخش نخست، طراحی و نقاشی ۷۹- ۳۶
3 – 1-2 : بخش دوّم، خوشنویسی ۹۲- ۷۹
3 – 2 : کتاب درسی حرفه و فن پایه اول راهنمایی ۱۰۴- ۹۲
فصل چهارم : بررسی وضعیت مباحث صنایع دستی در کتابهای درسی هنر و حرفه و فن پایه دوم راهنمایی
4 – 1 : کتاب درسی هنر پایه دوم راهنمایی 129- 106
4 – 1- 1 : بخش نخست، طراحی و نقاشی ۱۲۵- ۱۰۶
4 – 1-2 : بخش دوّم، خوشنویسی ۱۲۹- ۱۲۶
۴ – 2 : کتاب درسی حرفه و فن پایه دوم راهنمایی ۱۳۱- ۱۲۹
فصل پنجم : بررسی وضعیت مباحث صنایع دستی در کتابهای درسی هنر و حرفه و فن پایه سوم راهنمایی
5 – 1 : کتاب درسی هنر پایه سوم راهنمایی ۱۵۲- ۱۳۳
۵ – ۱- ۱ : بخش نخست، طراحی و نقاشی ۱۴۹- ۱۳۳
5 – 1-2 : بخش دوّم، خوشنویسی 152- 150
5 – 2 : کتاب درسی حرفه و فن پایه سوم راهنمایی ۱۵۹- ۱۵۳
نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد: ۱۶۲-۱۶۰
فهرست منابع: ۱۶۲- ۱۶۰
چکیده انگلیسی: ۱۶۳