معرفی-تکنیک-و-بررسی-ساختاری-طرح-و-نقش-در-زیورآلات-فلزی-دوران-اسلامی-تا-پایان-دوره‌‌ی-سلجوقی
معرفی تکنیک و بررسی ساختاری طرح و نقش در زیورآلات فلزی دوران اسلامی تا پایان دوره‌‌ی سلجوقی
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 234


پایان نامه معرفی تکنیک و بررسی ساختاری طرح و نقش در زیورآلات فلزی دوران اسلامی تا پایان دوره‌‌ی سلجوقی در ایران
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 234 صفحه

چکیده:
هنر در قرون اولیه‌ی ورود اسلام به ایران، به دلیل ناپایداری حکومت ها، دچار رکود و افول شد. اما قرون سوم تا پنجم هجری قمری، دورانی پر بار در تمام ابعاد فرهنگی از جمله هنر اسلامی بود. این بخش از تاریخ، نقش بسزایی در شکل‌گیری، گسترش و تداوم، سبک هنری- تزیینی نوینی داشت که در قرون بعد در هنر اسلامی ایران به نهایت شکوفایی و بلوغ خود رسید. با توجه به امکان ماندگاری فلز و نقشی که در مطالعات باستان شناسی ایفا می نماید، نمونه‌هایی از زیورآلات باقی‌مانده از سده‌های اولیه‌ی اسلامی در ایران، موجود در سه موزه‌ی ملی ایران، موزه‌ی رضاعباسی و موزه‌ی متروپولیتن در نیویورک آمریکا از نظر نحوه‌ی کارکرد در آن زمان، مورد بررسی قرار گرفتند. به این ترتیب در پژوهشی توصیفی- تحلیلی و با استفاده از روش کتابخانه‌ای و مشاهده‌ای، از بین زیورآلات مربوط به اوایل دوره‌ی اسلامی تا پایان دوره‌ی سلجوقی، ۲۴ اثر از موزه‌ی ملی ایران، ۲۸ اثر از موزه‌ی رضاعباسی و ۶۲ اثر از موزه‌ی متروپولیتن انتخاب گردید و پس از بررسی ساخت و تکنیک تزیین آن‌ها به تحلیل و تطبیق آثار سه موزه با هم پرداخته شد. آنچه که از این تحقیق کاربردی به دست آمد این است که: آثار مورد بررسی، در جامعه‌ی آماری، از نظر تکنیک و ساخت، دنباله‌رو و تکمیل کننده‌ی روش‌های دوران قبل از خود بودند. موزه‌هایی که با حفاری مستقیم به آثار دست پیدا کرده‌اند توانسته‌اند با گذراندن مراحل آزمایشگاهی شناسنامه‌ی دقیقی برای هر کدام از آثار ارائه دهند و موزه‌هایی که از این حیث دور و تنها نگهدارنده‌ی آثار اهدایی بوده‌اند، فاقد اطلاعات کارشناسی و علمی هستند. در عین حال با شناخت تکنیک‌های اصیل و بهره‌گیری از طرح و نقش آثار دوره‌ی مشخص شده مخصوصا دوره‌ی سلجوقی، استفاده‌ی عملی میسر گردید و به ساخت نمونه‌هایی پرداخته شد.

واژگان کلیدی: دوران آغازین اسلام، هنر فلزکاری، زیورآلات، موزه‌ی ملی ایران، موزه‌ی رضاعباسی، موزه‌ی متروپولیتن.

فهرست مطالب
مقدمه۱
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱- بیان مسئله۵
۱-۲- سؤال پژوهش۶
۱-۳- اهداف پژوهش۶
۱-۴- روش و فنون اجرایی پژوهش ۷
۱-۵- پیشینه و ادبیات نظری پژوهش۷
۱-۶- معرفی جامعه آماری و نمونه‌ها۱۶
۱-۷- محدودیت‌های پژوهش ۱۷

فصل دوم: تاریخچه، تعاریف، مبانی نظری
۲-۱- تاریخچه‌ای از ورود اسلام به ایران تا پایان دوره‌ی سلجوقی۲۰
۲-۲- اسلام و هنر و بازتاب آن در ایران۲۲
۲-۳- تأثیر هنر ساسانی در هنر دوره‌ی اسلامی در ایران۲۷
۲-۴- تأثیر اسلام بر هنرمندان۲۹
۲-۵- فلسفه‌ی وجودی و حکمت حضور زیورآلات در دوران اسلامی۳۲
۲-۶- پیشینه‌ی فلزکاری و تاریخچه‌ی زیورآلات در ایران در قرون اولیه‌ی اسلامی۳۵
۲-۷- مراکز فلزکاری دوره‌ی اسلامی در ایران ۴۴
۲-۸- جواهرات و زیورآلات۴۶
۲-۹- جواهرساز، زرگر، نقره کار۵۲
۲-۱۰- قالگر و قال‌گری۵۳
۲-۱۱- تجهیزات کارگاه زرگری۵۳
۲-۱۱-۱- ابزار زرگری۵۴
۲-۱۱-۲- مواد اولیه لازم برای ساخت زیورآلات۵۶
۲-۱۲- تکنیک‌های ساخت وشکل‌دهی زیورآلات در دوران اسلامی۵۷
۲-۱۲-۱- قالب‌گیری باز۶۴
۲-۱۲-۲- قالب‌گیری بسته۶۴
۲-۱۳- تکنیک‌های تزیین اشیاء فلزی در دوران اسلامی۶۶
۲-۱۳-۱- مهرکردن ۶۷
۲-۱۳-۲- کنده‌کاری۶۷
2-13-3- قلم‌زنی و حکاکی۶۷
۲-۱۳-۴- فلزکوبی یا ترصیع‌کاری۶۸
۲-۱۳-۵- سیاه قلم۶۹
۲-۱۳-۶- مشبک‌کاری۷۰
۲-۱۳-۷- آب کردن ( جوهر کردن یا جوهر کاری) 70
۲-۱۳-۸- مینا کاری۷۱
۲-۱۳-۹- گوژ کاری۷۱
۲-۱۳-۱۰- ملیله‌کاری۷۲
۲-۱۳-۱۱- خاتم‌کاری۷۲
۲-۱۴- نقوش موجود در زیورآلات دوره‌ی اسلامی۷۵
۲-۱۴-۱- نقوش اسلیمی۷۷
۲-۱۴-۲- نقوش هندسی۷۷ 2-14-3- نقوش کتیبه‌ای ۷۸
۲-۱۴-۴- نقوش پیکره‌ای۷۹
۲-۱۴-۵- نقوش نمادین۸۰
۲-۱۴-۶- نقوش مرکب۸۱
فصل سوم: توصیف زیورآلات سه موزه‌ی۱- موزه‌ی ملی ایران ۲- موزه‌ی رضاعباسی ۳- موزه‌ی متروپولیتن
۳-۱- زیورآلات دوران اسلامی تا پایان دوره‌ی سلجوقی۸۴
۳-۱-۱- موزه‌ی ملی ایران۸۴
۳-۱-۲- موزه‌ی رضاعباسی۱۰۳
۳-۱-۳-موزه‌‌ی ‌متروپولیتن ۱۲۵
فصل چهارم: تحلیل یافته‌ها و نتیجه‌گیری
۴-۱- تحلیل آثار۱۷۳
نتیجه‌گیری۱۹۲
فهرست منابع۱۹۷
فهرست منابع تصویر۲۰۱
چکیده‌ی انگلیسی۲۰۲

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.