
پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 301
پایان نامه هنر همگانی و جایگاه آن در ایران
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 301 صفحه
چکیده
هرچه فضای شهری فشردهتر و ملموستر میگردد بینظمی وعدم هویت بصری بیشتر رخ مینماید و پیامدهای نامطلوب ناشی از چهره بیمار شهری، عدم سهولت در ارسال و دریافت پیامهای بصری محیط، تحریک بعدی و فرسودگی روانی و سلب آرامش، عدم ایجاد ارتباط مناسب و احساس تعلق با محیط و عدم ایجاد انگیزه فعالیت و بیشتراحساس میشوند. با توجه به تأثیر شگرف محیط زندگی بر روان و فعالیت انسان و اهمیت نیاز به انسانی کردن هر چه بیشتر سیمای فضای زندگی، کوشش در جهت بهبود چهره شهرها هم راستا با تلاش جهت بهبود عملکرد شهرها در جهت انسانی شدن زندگی انسان ضروری است. لذا مجسمهسازی محیطی بایستی سویه عمل خود را در جهت حل این معضلات قرار دهد تغییر یکباره چهره شهر بواسطه دگرگونی بنیادین در معماری و شهرسازی از یک سو و کشف گسترهی نوین در عرصه تفکر و عمل مجمسهسازانه از سوی دیگر، ارتباط محیط معماری و مجسمهسازی را کاملاً دگرگون کرده است.
مفهوم حجم به منزله فضای سازمان یافته، عرصهای پیوسته بین مجسمهسازی، معماری و طراحی محیط است. از این نظر شهر قبل از هر چیز از پویش و آمیزش فضا و ساختارها شکل مییابد. سازماندهی محیط شهری به منزله فرم و فضای سازمان یافته، تقلیل آلودگیهای بصری، ایجاد وحدت بیشتر در ساختار فضا و احجام شهری، هویت بخشی به عناصر و فضاهای شهری به مثابه عناصر دیواری و ایجاد امکان سهولت در ارسال ودریافت پیامدهای بصری، نیازمندیهای عمومی تغییر چهره شهری است که میتواند تأثیر فضاهای عمومی به شهر را بهبود بخشد.
اضافه نمودن بیقاعده حجم مانند اضافه نمودن هر عنصر بصری فعال دیگر میتواند به گسترش اغتشاش و بیسامانی بینجامد. مجسمههای محیطی به عنوان عنصری از محیط شهری میبایست با توجه به ضوابط و نیازمندیهای کلی شهری و نیازمندیها و خصوصیات بصری چهره شهری انتخاب و نصب گردند تا به شلوغی بیشتر محیط شهری نیافزاید و از کارائی و تأثیر مجسمه نکاهد. این تحقیق به روش کتاب خانه ای انجام گرفته است .
کلید واژه :هنر – جایگاه – ایران
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات طرح
۱-۱ – بیان مساله تحقیق 2
۱-۲- اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن 3
۱-۳- هدفهای تحقیق 4
۱-۴سوالات یا فرضیه های تحقیق ( بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه) 4
۱-۵- چهارچوب نظری تحقیق 5
۱-۶- روش تحقیق 6
۱-۷- پیشینه پژوهش 6
۱-۸- روش گرد آوری اطلاعات 6
۱-۹-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 6
۱-۱۰- منابع پژوهش 7
۱-۱۱- واژهای کلیدی 7
فصل دوم : هنر همگانی
مقدمه 9
۲-۱- هنرهمگانی 14
۲-۲- چیستی هنر همگانی 20
۲-۳- ایجاد فضای خلاقه و ایجاد تخیل در بیننده اثر 26
۲-۴- فواید هنر همگانی 30
۲-۴-۱- فرهنگی 30
۲-۴-۲- اقتصادی 30
۲- ۴-۳- آموزشی 30
۲-۵- انواع هنرهای همگانی 31
۲-۶- شهر بستری برای آفرینش هنر 31
۲-۶-۱- عناصر یا فضاهای میانی 33
۲-۶-۲- شهرنشینی و شهرسازی ایران 35
۲-۶-۳- اصول طراحی ایرانی 36
۲-۶-۴- شاخصهای زیبایی شناسی 37
2-6-5- برنامه زیباسازی شهر تورنتو 38
۲-۶-۶- نیاز امروز ما 38
۲-۶-۷- مطالعات شهری 40
۲-۶-۸- اهمیت و توجه به فضای پیرامون 41
۲-۶-۹- هنر در فضای همگانی 42
۲-۶-۱۰- میادین شهری 45
۲-۶-۱۱- هویت در فضای شهری 46
۲-۷- مجسمه شهری 48
۲-۷-۱- تعریف مجسمه شهری 50
۲-۷-۲- ویژگیهای آثار شهری 52
۲-۷-۳-ایجاد حس مکان و هویت 53
۲-۷-۴- انواع مجسمه شهری 54
۲ – 7 – 5- مجسمهی یادبود یا یادبود مجسمه 54
۲-۷-۶- طاقهای یادمانی 58
۲-۷-۷- ستونهای یادمانی 58
۲-۷-۸- ساعتهای تزئینی 59
۲-۷-۹-نقشها و کارکردهای مجسمه 60
۲-۷-۹-۱- تقویت حس مکان 60
۲-۷-۹-۲- تعریف و هویت بخشی به فضاهای شهری 61
۲-۷-۹-۳- ارتقای کیفیت و ایجاد سرزندگی فضاهای شهری 66
۲-۷-۹-۴- ارتقای آگاهیهای عمومی و معرفی نمادها و ارزشهای فرهنگی 74
۲-۷-۹-۵- معرفی عملکرد و روحیه میدان یا محدوده پیرامون آن یا تداعی عملکرد تاریخی یا فرهنگی آن 75
۲-۷-۹-۶- تعریف مرکز ثقل و نقطه تمرکز میدان 75
۲-۷-۹-۷- ایجاد یک نشانه شهری 75
۲-۷-۹-۸- تناسب بخشی به نام میدان 76
۲-۷-۹-۹- معرفی سبکها و سنتهای هنری 76
۲-۸- دیوار نگاری 77
۲-۹- معماری به عنوان یک هنر عملکردی هنری که در آن زندگی می کنیم 80
۲ – 9– 1 – تأثیر معماری بر مجسمهسازی 817
۲-۱۰- شهرشب 91
۲-۱۰-۱- ساماندهی نور ساماندهی فضا 91
2-10-2- سیمای شبانه شهرها 93
۲-۱۱- هنر همگانی ومبلمان شهری 95
۲-۱۱-۱- اهمیت مبلمان در سیمای شهری 98
۲-۱۱-۲- جایابی بهینه مبلمان شهری 99
۲-۱۱-۳- روابط نظاممند در بین عناصر مبلمان شهری 100
۲-۱۱-۴- تبلیغات 103
۲-۱۱-۵- مواد و مصالح 103
۲-۱۱-۶- تخریبگرایی وندلیسم 104
۲-۱۱-۷- عوامل سازنده سیمای هر شهر 105
۲-۱۱-۸- پارک؛ از فضای سبز تا رویداد هنری 106
۲-۱۱-۸-۱- فرهنگسراها؛ مدل ایرانی 108
۲ -۱۱ – ۸ – ۲ – پارک هزاره 110
۲-۱۲- طراحی صنعتی و طراحی شهری 113
فصل سوم : هنر همگانی در ایران
۳-۱- برسی هنر همگانی در ایران 118
۳-۲- رابطه هنر با اقتصاد 121
۳-۳- ارتقاء ذائقه هنری مردم 123
۳-۴ گفتگوی مجید احمدی با حمید شانس 126
۳-۵- تهران ومیادین آن 130
۳-۶- شهرستانها ومیادین آنها 135
۳-۷- برسی نقش نشانههای شهری در تهران 135
۳– 7 – 1 – سردر باغ ملی در تهران 137
۳-۷-۲- برج آزادی تهران 143
۳-۷-۲-۱- گفت و گو با حسین امانت طراح میدان آزادی 144
۳-۷-۳- برج میلاد 151
۳-۸- ارزشها در طراحی مجسمههای شهری 155
فصل چهارم : معرفی هنر مندان مطرح در هنر همگانی
۴-۱- سیاوش ارمجانی 159
۴-۲- آنیش کاپور 164
۴-۲-۱- چند نمونه از آثار آنیش کاپور 167
۴-۲-۲- گفتوگوی آنیش کاپور با «شرق» که به مناسبت رونمایی از برج المپیک لندن انجام
شده 169
۴-۳- ماگدالنا آباکانوویکز 175
۴-۴- جاناتان بروفسکی 176
۴-۵- فرناندو بوترو 176
۴-۶- مینگ فای 177
۴-۷ـ تتسو هارادا 177
۴-۸ـ گریس نولتون 178
۴-۹-ـ کلمنت میدمور 178
فصل پنجم : پروژه عملی
– مقدمه 181
۵-۱- پروژه عملی (هفت آسمان) 182
فصل ششم : نتیجه گیری وپیشنهاد
۶-۱- چه باید کرد 184
۶- ۲- نتیجه گیری 193
– تصاویر 197
– مجسمه های من 258
– نقاشی های من 275
منابع 283