پایان-نامه-نقد-تطبیقی-مکتب-رمانتیسم-در-اشعار-فریدون-مشیری-و-تاگور-هندی
پایان نامه نقد تطبیقی مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور هندی
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 186

پایان نامه نقد تطبیقی مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور هندی
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 186 صفحه

چکیده
ادبیات تطبیقی از مهم ترین گونه های ادبی است که ما را در یافتن وجوه اشتراک و اختلاف اندیشهِهای بزرگان جهان که از نظر زمانی و مکانی از یکدیگر فاصله دارند، یاری میِرساند. از آن جا که نقد تطبیقی در ایران پژوهشی جدید است، این پژوهش با عنوان "نقد تطبیقی مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور هندی" بر آن است تا در این حوزه بر طرح مسألِهِی نو اقدام کند. بررسی تطبیقی در این حوزه با رویکرد مکتب رمانتیسم در اشعار دو شاعر هدف این پژوهش است. در آغاز کار رمانتیسم و سیر آن در اروپا، هند و ایران بررسی شد. آن گاه اشعار دو شاعر با رویکرد مکتب رمانتیسم نقد و بررسی شد، در ادامه ی کار حوزه نقد تطبیقی و رمانتیک بررسی شد و در پایان نقاط اشتراک واختلاف این دو شاعر از لحاظ اصول و ویژگی های مکتب رمانتیسم به اجمال بررسی و تحلیل شد. گرچه این دو نویسنده اثر مستقیم بر یکدیگر نداشته اند، اما در پیروی از اصول مکتب رمانتیسم دارای وجوه مشترکی میِباشند،گرچه زمان و بستر متفاوت اجتماعی، منجر به بروز تفاوت هایی در نگرش این دو شاعر شده است. توجه به طبیعت گرایی،هیجان و احساسات، کشف و شهود و گریز و سیر و سفر وسیاحت از وجوه مشترک مشیری و تاگور است. و نقطه تفاوت دو شاعر در زمینه ی همدلی با زنان و نگرش نسبت به مرگ است.
کلید واژه ها : فریدون مشیری، رابیندرانات تاگور، رمانتیسم، ادبیات تطبیقی، نقد، نقد تطبیقی.


فهرست مطالب
چکیده..۱
مقدمه.۲
فصل ۱) کلیات طرح..۵
1-1- بیان مسئله۶
۱- ۲- اهداف تحقیق..۶
۱-۳- اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن پژوهش ..۶
۱-۴- سوالات و فرضیه های تحقیق..۷
۱-۵- روش تحقیق ( توصیفی ، تحلیلی ، اکتشافی)..۷
۱-۶ -روش و ابزار گردآوری تحقیق ..7
۱-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ها .7
۱-۸ -تعاریف اصطلاحات.۸
۱-۹- قلمرو تحقیق..۹
۱-۱۰- پیشینه تحقیق.۹
۱–۱۱ سازماندهی پژوهش.۱۰
فصل ۲) مطالعات نظری۱۱
۲–۱ گفتار اول رمانتیسم وسیر آن در اروپا ۱۲
مقدمه۱۳
۲-۱–۱ تعاریف و کاربرد واژه های رمانتیسم .. ۱۴
۲-۱-۲مکتب کلاسیسم.۱۶
۲-۱-۲-۱- اصول و قواعد مکتب کلاسیسم. ۱۶
2-1-3- مقایسه دو مکتب رمانتیسم و کلاسیسم..۱۷
۲-۱-۴- پیدایش رمانتیسم و خاستگاه اولیه آن ۱۷
۲-۱-۵- اصول رمانتیسم . ۱۹
۲-۱-۵-۱- زمینه ها و جنبه های اجتماعی رمانتیسم.۲۰
۲-۱-۵-۲- مانیفست مکتب رمانتیک..۲۱
۲-۱-۵-۳ -تاریخچه جنبش رمانتیک ۲۲
۲-۲ گفتار دوم : جریان های ادبی ایران در قرن بیستم ..۲۳
مقدمه ..۲۴
۲-۲-۱- شعر عصر بیداری۲۵
۲-۲-۲- عصر شعر نیمایی یا دوره نوگرایی..۲۵
۲-۲-۲-۱-دوره بندی تاریخی شعر نیمایی۲۶
۲-۳ -گفتار سوم: رمانتیسم و مضامین آن در شعر معاصر ایران .۳۰
مقدمه ..۳۱
۲-۳-۱-شعر رمانتیک ایرانی در دوره مشروطه..۳۲
۲-۳-۲ -شعر رمانتیک ایرانی در عصر رضاشاه ..۳۳
۲-۳-۳- شعررمانتیک ایرانی پس از شهریور ۱۳۲۰۳۵
۲-۳-۴- مشیری و رمانتیسم ۳۵
۲-۴- گفتار چهارم: جریان های ادبی هند در قرن نوزدهم .۳۹
۲-۴-۱- جریان های ادبی هند در قرن نوزدهم و بیستم۴۰
۲-۴-۲- تاگور و رمانتیسم ..۴۲
فصل ۳) تجزیه و تحلیل داده های تحقیق.۴۴
۳-۱- گفتار اول : معرفی و تحلیل اشعار فریدون مشیری .. ۴۵
۳-۱-۱- زندگینامه مشیری .۴۶
۳-۱-۲- معرفی و تحلیل آثار مشیری۴۷
۳-۱-۳ -فرم و ساختار اشعار مشیری.۵۰
۳-۱-۴ -زبان مشیری.۵۱
۳-۱-۵ -تاثیرپذیری مشیری از معاصران ..۵۲
۳-۱-۵-۱- نگاه مشیری به طبیعت متاثر از نیما..۵۳
۳-۱-۶-مشیری و سیاست.. ۵۴
۳-۲- گفتار دوم : معرفی و تحلیل اشعار تاگور..۵۷
مقدمه ..۵۸
۳-۲-۱- زندگی نامه تاگور ..۵۸
۳-۲-۲- تبار و اندیشه تاگور..۶۰
۳-۲-۳-تاگور و سیاست.۶۲
۳-۲-۴-معرفی و تحلیل آثار تاگور.۶۲
۳-۲-۵ -اشعار ترجمه شده تاگور۶۳
۳-۲-۶- تحلیل اشعار تاگور..۶۶
۳-۲-۷- تاگور و داستان نویسی .۶۸
۳-۲-۸- تاگور و نمایشنامه نویسی..۶۹
۳-۲-۹- سبک و زبان تاگور.۷۰
فصل ۴ ) تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق.۷۱
۴-۱- گفتار اول: اصول و ویژگی های رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری..۷۲
۴-۱-۱-طبیعت گرایی.۷۳
۴-۱-۱-۱-نقد تمدن جدید و زندگی شهری۷۳
۴-۱-۱-۲-بازگشت به طبیعت۷۶
۴-۱-۱-۳-بازگشت به کودکی.۸۰
۴-۱-۲- هیجان و احساسات..۸۲
۴-۱-۲-۱-درونمایه مرگ و مرگ طلبی.۸۲
۴-۱-۲-۲-درد و دریغ و آه و نومیدی.۸۴
۴-۱-۲-۳-دلسوزی و شفقت نسبت به محرومان..۸۵
۴-۱-۲-۴-عشق و زیبایی.۸۷
۴-۱-۳-شخصیت و فردگرایی.۹۰
۴-۱-۴ رمانتیسم اجتماعی..۹۲
۴-۱-۴-۱-اشعار اجتماعی مشیری.۹۲
۴-۱-۴-۲-شعرهای وطنی و انتقادی۹۵
۴-۱-۴-۳-شعرهای اعتراضی –اجتماعی..۹۶
۴-۱-۴-۴-انسان گرایی مشیری.۹۷
۴-۱-۵-کشف و شهود.۱۰۰
۴-۱-۶ -گریز ، سیاحت و سفر .۱۰۲
۴-۱-۷ -نتیجه کلام۱۰۴
۴-۲- گفتار دوم : اصول و ویژگی های رمانتیسم در اشعار تاگور.۱۰۵
۴-۲-۱- طبیعت گرایی۱۰۶
۴-۲-۱-۱-نقد تمدن جدید و زندگی شهری۱۰۶
۴-۲-۱-۲-بازگشت به طبیعت۱۰۷
۴-۲-۱-۳-بازگشت به کودکی.۱۱۲
۴-۲-۲- هیجان و احساسات۱۱۵
۴-۲-۲-۱-مرگ و زندگی.۱۱۵
۴-۲-۲-۲-همدلی با محرومان و رنج هایشان..۱۱۹
۴-۲-۲-۳-همدلی با زنان..۱۲۰
۴-۲-۲-۴-عشق و زیبایی.۱۲۳
۴-۲-۳- شخصیت و فردگرایی۱۲۶
۴-۲-۴-رمانتیسم اجتماعی تاگور۱۲۷
۴-۲-۴-۱-جهان شمولی –وطنی.۱۲۷
۴-۲-۵ -کشف و شهود۱۲۹
۴-۲-۶- گریز، سیاحت وسفر .۱۳۱
۴-۲-۶-۱-سفرهای واقعی تاگور۱۳۱
۴-۲-۶-۲-سفرهای خیالی تاگور.۱۳۱
۴-۲-۷- نتیجه کلام ..۱۳۱
۴-۳ -گفتار سوم : ادبیات تطبیقی و نقد رمانتیک۱۳۲
۴-۳-۱-۱-تعریف نقد .۱۳۲
۴-۳-۱-۱-۲-نقد ادبی..۱۳۴
۴-۳-۱-۲- ادبیات تطبیقی و یژگی های آن ..۱۳۵
۴-۳-۱-۲-۱-موضوع ادبیات تطبیقی و فایده آن.۱۳۷
۴-۳-۱-۲-۲-اقسام نقد و جایگاه نقد.۱۳۷
۴-۳-۱-۲-۳-اهمیت نقد تطبیقی و ویژگی های آن..۱۳۸
۴-۳-۱-۳- تفاوت نقد ادبی و تاریخی با ادبیات تطبیقی۱۳۹
۴-۳-۱-۴-ادبیات تطبیقی در جهان..۱۳۹
۴-۳-۱-۵- ادبیات تطبیقی در ایران..۱۴۱
۴-۳-۱-۶-نقد رمانتیک.۱۴۲
۴-۴-گفتار چهارم : نقد تطبیقی مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور هندی ۱۴۷
مقدمه ۱۴۸
۴-۴-۱ وجوه اشتراک اصول مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور هندی۱۴۸
۴-۴-۱-۱ طبیعت گرایی ۱۴۸
۴-۴-۱-۲ هیجان و احساسات..۱۴۹
۴-۴-۱-۲-۱-هیجان و احساسات و وجوه آن در اشعار فریدون مشیری۱۵۰
۴-۴-۱-۲-۲-هیجان و احساسات و وجوه آن در اشعار تاگور.۱۵۱
۴-۴-۱-۳- شخصیت و فرد گرایی.۱۵۲
۴-۴-۱-۴- کشف و شهود۱۵۴
۴-۴-۱-۵- سیاحت و سفر و گریز.۱۵۵
۴-۴-۱-۶- سبک دو شاعر..۱۵۵
۴-۴-۲-وجوه اختلاف دو شاعر۱۵۶
۴-۴-۲-۱- همدلی با زنان.۱۵۶
۴-۴-۲-۲-دیدگاه نسبت به مرگ..۱۵۶
فصل پنجم) : نتیجه گیری و پیشنهادها..۱۵۹
۵-۱-نتیجه گیری۱۵۹
۵-۱-۱-وجوه اشتراک دو شاعر۱۵۹
۵-۱-۱-۱-طبیعت گرایی.۱۵۹
۵-۱-۱-۲-هیجان و احساسات.۱۶۰
۵-۱-۱-۳-شخصیت و فردگرایی.۱۶۰
۵-۱-۱-۴-کشف و شهود۱۶۰
۵-۱-۱-۵-سیر وسیاحت..۱۶۱
۵-۱-۲- وجوه اختلاف اصول رمانتیسم در اشعار دو شاعر.۱۶۱
۵-۱-۲-۱-همدلی با زنان.۱۶۱
۵-۱-۲-۲-دیدگاه دو شاعر نسبت به مرگ۱۶۱
۵-۲-پیشنهادهای پژوهشی .۱۶۲

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.