
تاثیر هفت هفته تمرینات هوازی تداومی و تناوبی بر ترکیب بدن و توان هوازی دانشآموزان دختر غیر ورزشکار
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 90
بررسی و مقایسه تأثیر هفت هفته تمرینات هوازی تداومی و تناوبی بر ترکیب بدن و توان هوازی دانشآموزان دختر غیر ورزشکار ۱۷-۱۳ ساله
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 90 صفحه
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه تأثیر هفت هفته تمرینات هوازی تداومی و تناوبی بر توان هوازی و ترکیب بدن دختران غیر ورزشکار ۱۳ تا ۱۷ ساله میباشد. بدین منظور ۲۲ دانشآموز غیر ورزشکار با میانگین سنی 2 ± 15 سال،وزن۷۰۰/۴۹کیلوگرم، قد ۸۵/۱۵۸ سانتیمتر و BMI79/19 که تجربهای در هیچ یک از رشتههای ورزشی نداشتهاند، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تمرین تداومی هوازی (۱۱ نفر) و تمرین تناوبی هوازی (۱۱نفر) تقسیم شدند. هر کدام از دو گروه تجربی، به مدت ۷ هفته با 3 جلسه تمرین در هفته به مدت هر جلسه ۳۰ دقیقه ـ گروه تمرین تداومی با شدت ۶۵-۶۰ درصد حداکثر ضربان قلب و گروه تمرین تناوبی با شدت ۷۵ -۷۰ درصد ـ به تمرین پرداختند. در مرحله پیش آزمون و پس آزمون جهت سنجش توان هوازی از آزمون کوپر و ترکیب بدن آنها با دستگاه آنالیز ترکیب بدن برآورد گردید. یافتههای حاصل از این پژوهش، نشان داد که ۷ هفته تمرین تداومی هوازی، بر توان هوازی و ترکیب بدن تأثیر معنیدار داشته است. همچنین هفت هفته تمرین تناوبی هوازی باعث تفاوت معنیدار بر توان هوازی شده است ولی تأثیر معنیداری بر ترکیب بدن نداشته است. در مقایسه این دو روش با هم از نظر تأثیر نوع تمرین بر توان هوازی و ترکیب بدن نیز طبق یافتههای پژوهش، میتوان گفت بین هفت هفته تمرین هوازی تداومی و تمرین هوازی تناوبی از لحاظ ترکیب بدنی و توان هوازی اختلاف معنیداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی: دختران غیر ورزشکار، تمرین تداومی هوازی، تمرین تناوبی هوازی، توان هوازی، ترکیب بدن
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 1
۱-۱٫ مقدمه 2
۱-۲٫ بیان مسئله 2
۱-۳٫ ضرورت و اهمیت 3
۱-۴٫ اهداف تحقیق 5
۱-۴-۱٫ هدف کلی 5
۱-۴-۲٫ اهداف اختصاصی 5
۱-۵٫ فرضیههای تحقیق 5
۱-۶٫ قلمرو محدودیتهای تحقیق 6
۱-۶-۱٫ قلمرو تحقیق 6
۱-۶-۲٫ محدودیتهای قابل کنترل 6
۱-۶-۳٫ محدودیتهای غیر قابل کنترل 6
۱-۷٫ تعریف واژهها 7
۱-۷-۱٫ تمرینات هوازی 7
۱-۷-۱-۱٫ تمرینات هوازی تداومی 7
۱-۷-۱-۲٫ تمرینات هوازی تناوبی 7
۱-۷-۲٫ ترکیب بدن 7
۱-۷-۳٫ توان هوازی 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش 9
۲-۱٫ مقدمه 10
۲-۲٫ آمادگی جسمانی و اثرات آن بر زندگی 10
۲-۲-۱٫ اجزای آمادگی جسمانی 11
۲-۳٫ آمادگی قلبی ـ تنفسی 12
۲-۳-۱٫ سازگاریهای قلبی ـ تنفسی با ورزش 13
۲-۳-۱-۱٫ سازگاریهای قلبی ـ عروقی با تمرین 14
۲-۳-۱-۲٫ سازگاریهای تنفسی با تمرین 14
۲-۳-۱-۳٫ سازگاریهای متابولیک 16
۲-۳-۲٫ عوامل مؤثر بر توان هوازی بیشینه 16
۲-۳-۲-۱٫ شیوهی تمرین 17
۲-۳-۲-۲٫ وراثت 18
۲-۳-۲-۳٫ وضعیت تمرین 19
۲-۳-۲-۴٫ جنسیت 19
۲-۳-۲-۵٫ اندازه و ترکیب بدن 20
۲-۳-۲-۶٫ بلوغ 21
۲-۳-۲-۷٫ سن 21
۲-۳-۳٫ تعیین فیزیولوژیک VO2 max و عوامل مؤثر آن 21
۲-۳-۴٫ اندازهگیری VO2 max 22
۲-۴٫ ترکیب بدنی 23
۲-۴-۱٫ اهمیت ارزیابی ترکیب بدن 28
۲-۴-۲٫ روشهای ارزیابی ترکیب بدن 29
۲-۴-۲-۱٫ روشهای آزمایشگاهی 29
۲-۴-۲-۲٫ روشهای میدانی 32
۲-۵٫ تمرین هوازی 33
۲-۵-۱٫ تمرین تداومی هوازی 34
۲-۵-۲٫ تمرین تناوبی (اینتروال) 35
۲-۶٫ مروری بر تحقیقات پیشین 38
۲-۶-۱٫ تحقیقات انجام شده در داخل کشور 38
۲-۶-۲٫ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 44
فصل سوم: روششناسی پژوهش 52
۳-۱٫ مقدمه 53
۳-۲٫ روش پژوهش 53
۳-۳٫ جامعه و نمونه آماری 53
۳-۴٫ متغیرهای تحقیق 53
۳-۴-۱٫ متغیرهای مستقل 53
۳-۴-۲٫ متغیرهای وابسته 53
۳-۵٫ ابزار جمعآوری اطلاعات 54
۳-۶٫ روشهای جمعآوری اطلاعات 54
۳-۶-۱٫ مطالعه مقدماتی 54
۳-۶-۲٫ نحوهی اندازهگیری و ارزیابی ترکیب بدنی 55
۳-۶-۳٫ نحوه اندازهگیری حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max) 55
۳-۷٫ پروتکل اجرایی 55
۳-۸٫ روشهای آماری پژوهش 56
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده 57
۴-۱٫ مقدمه 58
۴-۲٫ آمار توصیفی 58
۴-۲-۱٫ وضعیت متغیرها در تمرینات هوازی تناوبی 59
۴-۲-۲٫ وضعیت متغیرها در تمرینات هوازی تداومی: 59
۴-۳٫ آزمون فرضیه ها 61
۴-۳-۱٫ فرض نرمال بودن داده ها 61
۴-۳-۲٫ فرضیه اول 62
۴-۳-۳٫ فرضیه ی دوم 63
۴-۳-۴٫ فرضیه ی سوم 64
۴-۳-۵٫ فرضیهی چهارم 65
۴-۳-۶٫ فرضیهی پنجم 66
۴-۳-۷٫ فرضیهی ششم 67
فصل پنجم: نتیجهگیری 68
۵-۱٫ مقدمه 69
۵-۲٫ خلاصه تحقیق 69
۵-۳٫ بحث و بررسی فرضیهها 70
۵-۴٫ نتیجهگیری نهایی 72
۵-۵٫ پیشنهادات برخاسته از تحقیق 72
۵-۶٫ پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 72
فرم رضایت نامه 73
فهرست منابع 74
الف: منابع فارسی 74
ب: انگلیسی 76
Abstract 79