
رابطه بین کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با بهره وری در معلمان تربیت بدنی شهـرستان اندیمشک
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 129
رابطه بین کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با بهره وری در معلمان تربیت بدنی شهـرستان اندیمشک
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 129 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف، رابطه بین کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با بهره وری در معلمان تربیت بدنی منطقه اندیمشک در سال ۱۳۹۲ انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش ۱۰۲ نفر از معلمان دوره های مختلف آموزشی منطقه اندیمشک بودند و نمونه آماری پژوهش با جامعه برابر بوده است و روش نمونه گیری این تحقیق به صورت سرشماری و به دو طبقه مرد و زن تقسیم شده اند.
ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه ۲۷ سوالی کیفیت زندگی کاری معلمان ورزش مدل ریچارد والتون (۱۹۷۴)، پرسشنامه ۳۲ سوالی بهره وری در مدارس هرسی بلانچارد و گلداسمیت مدل آچیو (۱۹۹۴) و پرسشنامه ۴۴ سوالی سلامت سازمانی مدارس مدل هوی فیلدمن (۱۹۸۷) بوده است.
تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۹ انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که مولفه بهره وری با سلامت سازمانی و تمام مولفه های کیفیت زندگی کاری به استثنای مولفه ی پرداخت منصفانه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بدین معنا که هر چه سلامت سازمانی و کیفیت زندگی کاری بالاتر باشد بهره وری نیز بیشتر می باشد. با توجه به اهمیت کیفیت زندگی کاری و تاثیرات آن بر سلامت سازمانی و بهره وری توصیه می شود، مدیران آموزش و پرورش به ابعاد مختلف سلامت سازمانی توجه نموده و با ارتقای کیفیت زندگی کاری تاثیر مثبتی بر بهره وری گذاشته که ممکن است در نتیجه این ارتقاء، بهره وری جامعه آماری تحقیق به صورت معنی داری افزایش یابد. واژه های کلیدی: کیفیت زندگی کاری، سلامت سازمانی، بهره وری معلمان
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه 3
۱-۱٫ بیان مسئله 5
۱-۲٫ ضرورت و اهمیت پژوهش 8
۱-۳٫ اهداف تحقیق 10
۱-۳-۱٫هدف کلی 10
۱-۳-۲٫اهداف ویژه 10
۱-۳-۳٫ فرضیه های تحقیق 11
۱-۴ تعاریف نظری مفاهیم و اصلاحات 11
۱-۴-۱٫ کیفیت زندگی کاری 11
۱-۴-۲٫ سلامت سازمانی 12
۱-۴-۳٫ بهره وری 12
۱-۵ . تعاریف عملیاتی 13
۱-۵-۱٫ کیفیت زندگی کاری 13
۱-۵-۲٫ سلامت سازمانی 14
۱-۵-۳٫ بهره وری 14
فصل دوم: مفاهیم نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه 17
۲-۱٫ مفاهیم نظری 18
۲-۱-۱٫ کیفیت زندگی کاری 18
۲-۱-۱-۱ تاریخچه کیفیت زندگی کاری 18
۲-۱-۱-۲ سطوح کیفیت زندگی کاری 19
۲-۱-۱-۳ مفاهیم کیفیت زندگی کاری 19
۲-۱-۱-۴ محیط کاری و فضای سازمانی 20
۲-۱-۱-۵ مهمترین عوامل موثر برای ارتقا کیفیت زندگی کاری 20
۲-۱-۱-۶ تعاریف نظری ابعاد کیفیت زندگی کاری 21
۲-۱-۲٫ سلامت سازمانی 23
۲-۱-۲-۱ تعریف سلامت سازمانی 23
۲-۱-۲-۲ سلامت سازمانی ازنظر مایلز 24
۲-۱-۲-۳ سلامت سازمانی و اثربخشی آن 25
۲-۱-۲-۴ پویایی های سازمانی 26
۲-۱-۲-۵ ویژگیهای سازمان سالم 27
۲-۱-۲-۶ نشانه های ضعف سلامت ســازمانی 29
۲-۱-۲-۷ مولفه های سلامت سازمانی از نظر لایدن و کلینگل 29
۲-۱-۲-۸ روش ارزیابی سلامت سازمانی 32
۲-۱-۲-۹ تعاریف نظری ابعاد و سطوح سلامت سازمانی 32
۲-۱-۳ بهره وری 34
۲-۱-۳-۱ تاریخچه بهره وری 34
۲-۱-۳-۲ تعاریف بهره وری 35
۲-۱-۳-۳ مدل ها و الگوهای بهبود و ارتقای بهره وری 35
۲-۱-۳-۴ مدل بهره وری از دیدگاه فعالیت 36
۲-۱-۳-۴-۱ مدل هرسی و گلداسمیت(۱۹۹۴) 37
۲-۱-۳-۴-۲ مدل CREST 38
۲-۱-۳-۵ جلوه های بهره وری 39
۲-۱-۳-۵-۱ کارایی 39
۲-۱-۳-۵-۲ اثر بخشی 39
۲-۱-۳-۶ استراتژی های بهره وری 40
۲-۱-۳-۷ راهکارهای ارتقاء بهره وری معلمان تربیت بدنی در آموزش و پرورش 41
۲-۱-۳-۸ تعاریف نظری و ابعاد بهره وری 44
۲-۲٫ پیشینه پژوهشی تحقیق 46
۲-۲-۱٫ پیشینه تحقیقات داخلی 46
۲-۲-۲٫ پیشینه تحقیقات خارجی 56
۲-۲-۳٫ جمع بندی پیشینه ها 58
فصل سوم: روش کار و تحقیق
مقدمه 61
۳-۱٫ روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری 61
۳-۲٫ روش و ابزار گردآوری اطلاعات 61
۳-۳٫ کیفیت زندگی کاری 62
۳-۳-۱٫ پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 62
۳-۳-۲٫ روایی و پایایی پرسشنامه 62
۳-۴٫ سلامت سازمانی 63
۳-۴-۱٫ پرسشنامه سلامت سازمانی 63
۳-۴-۲٫ روایی و پایایی پرسشنامه 63
۳-۵٫ بهره وری 64
۳-۵-۱٫ پرسشنامه بهره وری 64
۳-۵-۲٫ روایی و پایایی پرسشنامه 65
۳-۶٫ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 65
فصل چهارم: نتایج
مقدمه 68
۴-۱٫ توصیف داده های جمعیت شناختی 68
۴-۱-۱٫ جنسیت 69
۴-۲٫ یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش 71
۴-۳٫ فرضیه اول پژوهش 72
۴-۴٫ فرضیه دوم پژوهش 73
۴-۵٫ فرضیه سوم پژوهش 74
۴-۶٫ فرضیه چهارم پژوهش 75
۴-۷٫ فرضیه پنجم پژوهش 76
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه 79
۵-۱٫ فرضیه اول 79
۵-۲٫ فرضیه دوم 81
۵-۳٫ فرضیه سوم 82
۵-۴٫ فرضیه چهارم 83
۵-۵٫ فرضیه پنجم 84
۵-۶٫ پیشنهادات 84
۵-۷٫ پیشنهادات کاربردی 85
۵-۸٫ پیشنهادهای پژوهشی 87
۵-۸٫ محدودیت ها 87
منابع فارسی 89
منابع انگلیسی 96
پیوست ها 102
چکیده انگلیسی 110