
اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 162
اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 162 صفحه
چکیده:
اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش¬بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ۸ هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی می¬باشد. تعداد ۲۰ آزمودنی کودک در دامنه سنی ۸-۱۲سال از بین کودکان اختلال هماهنگی رشدی مدارس استثنایی شهرستان کرمانشاه حضور داشتند به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی شامل ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، که طی سه جلسه در هفته و ۵۰ دقیقه تمرینات انجام می¬گردید. متغیرهای حرکتی (نظیر تعادل ایستا، تعادل پویا، هماهنگی دو دستی، هماهنگی چشم و دست) و شناختی (نظیر زمان واکنش ساده و انتخابی، زمان پیش بینی، حافظه فعال) قبل و بعد از تمرینات توسط ابزار معتبر (تست تعادل ایستای لک لک، تست تعادل پویای Y، دستگاه هماهنگی دو دستی و دستگاه هماهنگی چشم و دست، دستگاه سنجش زمان واکنش ساده و انتخابی، دستگاه زمان پیش بینی، نرم افزار حافظه فعال)، اندازه گیری شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده ها با استفاده از آزمون کولمو گرف- اسمیرنوف، از آزمون های t همبسته و مستقل برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد. پیشرفت معنی داری در همه متغیرهای اندازه گیری شده از پیش آزمون تا پسآزمون در گروه آزمایش وجود داشت (p<0/05). همچنین یافته ها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در متغیرهای اندازه گیری شده به طور معنی داری بهتر بودند (p<0/05). بنابراین الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد می¬کند که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی موجب بهبود عملکرد حرکتی و شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی می شود. کلیدواژه ها: تمرینات ادراکی- حرکتی، اختلال هماهنگی رشدی، قابلیت های حرکتی و شناختی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
مقدمه و بیان مسئله 2
اهمیت و ضرورت 6
اهداف پایان نامه 7
هدف کلی 7
اهدف اختصاصی 8
پیش فرض های پژوهش 8
فرضیه ها 9
محدودیت های پژوهش 9
قلمرو پژوهش 9
محدودیت های غیر قابل کنترل 10
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش 10
اختلال هماهنگی رشدی 10
تمرینات ادراکی- حرکتی 10
پیش بینی 11
تعادل ایستا 11
تعادل پویا 11
حافظه فعال 12
زمان واکنش 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه 15
اختلال رشدی ویژه 15
اختلال هماهنگی رشدی 16
DCD چیست؟ 16
نام های دیگر 17
چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟ 17
مشکلات حرکتی 17
نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت 17
مشکلات در ضمینه مهارت¬های حرکتی ضعیف 17
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری 18
ادراک 18
عدم یکپارچگی حسی 19
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی 19
تنش کم عضلانی 19
وضعیت قرارگیری بدن ۱۹
سازماندهی ۲۰
یادگیری وظایف جدید یا دشوار ۲۱
مشکلات رفتاری 21
ضعف توجه 22
ضعف تمرکز 22
ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی 23
تغییرپذیری 23
مشکلات اجتماعی 23
در خانه 23
مشکلات مراقبت از خود 23
غذا خوردن 24
لباس پوشیدن 24
در مدرسه 24
مشکلات خاص در یادگیری 24
زبان 25
نوشتن 25
خواندن 25
علل خام حرکتی چیست؟ 26
عوامل مربوط به مادر 27
عوامل مربوط به زایمان 27
عوامل روانی اجتماعی رشد 28
داشتن انتظارات نامعقول از کودک 28
بد رفتاری با کودک 29
بد کارکردی های مغزی 29
فرضیه مخچه 30
فرضیه هسته های قاعده ای 31
فرضیه آهیانه 33
مناطق دیگر 34
اختلالات عصبی حرکتی 35
اختلالات تشنجی 35
اختلالات تکانشی 35
پیشنهادات و فعالیت هایی برای مهارت های حرکتی در حال توسعه 35
فاکتورهای اندازه گیری شده 37
تعادل 37
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی 38
تعادل ایستا 38
تعادل پویا 39
تئوری¬های تعادل 39
تئوری رفلکس سلسله مراتبی 39
تئوری سیستم¬ها 39
سیستم¬های درگیر در کنترل تعادل 40
مکانیزم¬های حرکتی در کنترل تعادل 40
تون پاسچرال 40
تون عضلانی 41
سیستم¬های عصبی درگیر در تعادل 42
سیستم وابران محیطی 42
مکانیزم¬های حسی در کنترل تعادل 42
سیستم بینایی 42
سیستم حسی- پیکری 43
سیستم دهلیزی 43
سیستم عصبی کنترل کننده تعادل 44
هماهنگی 45
هماهنگی دو دستی 50
هماهنگی چشم و دست 53
زمان واکنش 55
پیش بینی 57
حافظه 59
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت 60
ادراک و حرکت 63
تمرینات ادراکی- حرکتی 63
اختلال در برنامه حرکتی 63
فرایند ادراکی- حرکتی 65
حرکات ادراکی- حرکتی 67
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی 68
تعادل 68
آگاهی فضایی 69
آگاهی زمانی 70
آگاهی بدنی و جهت یابی 72
نظریه¬های ادراکی- حرکتی 72
نظریه ادراکی – حرکتی کپارت 73
تحقی یرامون اثر بخشی برنامه¬های ادراکی- حرکتی 73
تاریخچه و انواع آزمون¬های حرکتی 74
پیشینه پژوهش 76
پژوهش های داخل کشور 76
پژوهش های خارج کشور 79
نتیجه گیری 87
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه 91
طرح پژوهش 91
جامعه و نمونه آماری 92
مهیارهای ورود به تحقیق 92
ملاک های خروج شرکت کنندگان 92
متغیرهای پژوهش 92
متغیر مستقل: 93
متغیر وابسته: 93
ابزار پژوهش 93
روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی 94
روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست 95
روش اجرای آزمون زمان واکنش 96
روش اجرای آزمون زمان پیش بینی 97
نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا 97
نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر 98
سیاهه اختلال هماهنگی رشدی 98
نحوه اجرای آزمون تعادل پویا 99
فرایند انجام پژوهش 100
پروتکل تمرینی 101
ملاحظات اخلاقی 102
ابزار تجزیه و تحلیل 102
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه 106
اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنی ها 106
توزیع دادهها 107
روش دلتا 108
آزمون نرمال بودن داده¬ها 110
آزمون فرضیهها 111
فرضیه اول 111
فرضیه دوم 113
فرضیه سوم 114
فرضیه چهارم 116
فرضیه پنجم 117
فرضیه ششم 119
فرضیه هفتم 120
جمع بندی 122
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه 125
خلاصه پژوهش 125
بحث 127
قابلیت های حرکتی 127
قابلیت های شناختی 131
نتیجه گیری 133
پیشنهادات 135
پیشنهادات کاربردی 135
پیشنهادات پژوهشی 135
پیوست 136
منابع 136