
مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 98
مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 98 صفحه
چکیده
هدف از انجام پژوهش جاری مقایسه ی رابطه ی سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی درشهر رشت می باشد.جامعه ی آماری پزوهش حاضرتعداد ۱۰۰۸۰ دانش آموزان دختر ۱۰ تا ۱۲ سال بودند که در سال تحصیلی ۹۲ – 93 در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند.نمونه ی آماری پزوهش که به روش خوشه ای انتخاب شد، شامل ۶۰۰ نفر بود که به تفکیک ۲۰۰ نفر در هر پایه انتخاب شد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده که بصورت میدانی انجام شد.آزمونهای دراز و نشست ، انعطاف پذیری ، دوی ۵۴۰ متر ،کشش بارفیکس و لک لک (تعادل) برای این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت.برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید، البته قبل از بکارگیری این آزمون برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شد.برای مقایسه ی بین آمادگی جسمانی مدارس دولتی و غیر انتفاعی هم از آزمون فیشر استفاده گردید.در بررسی نتایج فرضیه های پژوهش مشخص شد بین آزمون دراز نشست با ترکیب بدن بین کلیه پایه ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی ارتباط معنی داری وجود داشت.نتایج آزمونهای انعطاف پذیری با ترکیب بدن ، و همچنین آزمون دوی ۵۴۰ متر با ترکیب بدن هم بین کلیه پایه ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی نشان داد که ارتباط معنی داری وجود داشت.در مورد آزمون کشش بارفیکس با ترکیب بدن بین کلیه ی پایه ها ، به غیر از پایه ی چهارم مدارس دولتی هم ارتباط معنی داری وجود داشت.در مورد آزمون تعادل با ترکیب بدن هم بین دو متغیر در مدارس دولتی ارتباط معنی داری وجود نداشت ، اما در مدارس غیر انتفاعی ارتباط بین این دو متغیر معنی دار بود.نتیجه ی مقایسه ی روابط مشاهده شده در مدارس دولتی و غیر انتفاعی که توسط آزمون فیشر انجام گرفت، حاکی از این موضوع بود که بین کلیه ی آزمونها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی با توجه به پنج نوع تست ارتباط وجود داشت و تنها در پایه ی پنجم آزمون کشش بارفیکس بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی ارتباط وجود نداشت. در نتیجه می توان گفت که داشتن فعالیت بدنی متوسط که خود موجب کاهش درصد توده چربی بدن و افزایش درصد توده بدون چربی بدن می شود، نقش مهمی در میزان افزایش آمادگی جسمانی فرد دارد. و همچنین بدیهی است افزایش توده چربی بدن باعث کاهش آمادگی جسمانی و با تمرین و فعالیت بدنی می توان به افزایش آمادگی جسمانی و همچنین کاهش توده چربی بدن پرداخت. واژگان کلیدی: آمادگی جسمانی، شاخص توده بدن (BMI)، ترکیب بدن، درصد چربی زیر پوستی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: طرح پژوهش
۱-۱ مقدمه 3
۱-۲ بیان مسئله 4
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق 7
۱-۴ اهداف پژوهش 8
۱-۴-۱ هدف کلی 8
۱-۴-۲ اهداف اختصاصی 8
۱-۵ فرضیه های پژوهش 9
۱-۶ روش پژوهش 9
۱-۷ محدودیت های تحقیق 10
۱-۷-۱ محدودیت های غیر قابل کنترل 10
۱-۷-۲ محدودیت های قابل کنترل 10
۱-۸ پیش فرض های تحقیق 10
۱-۹ تعاریف عملیاتی و مفهومی 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
۲-۱مقدمه 14
۲-۲ بخش اول: مبانی نظری پژوهش 14
۲-۳ روش های اندازه گیری ترکیب بدن: 16
۲-۳-۱روشهای آزمایشگاهی ارزیابی ترکیب بدن: 16
۲-۳-۲ روش های میدانی ارزیابی ترکیب بدن: 17
۲-۴ ارزیابی ترکیب بدن: 19
۲-۵ روش اندازه گیری چربی زیرپوست: 21
۲-۵-۱ روش های میدانی جهت ارزیابی ترکیب بدنی : 21
۲-۵-۲ روش چروک خردگی پوست : 21
۲-۶ استفاده از روش چروک خوردگی پوست : 22
۲-۷ روش چروک پوستی : 25
۲-۸ ترکیب بدن و ورزش در کودکان و نوجوانان: 25
۲-۹ آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی: 28
۲-۱۰ پیشینه پژوهش: 30
۲-۱۰-۱ پژوهش های داخلی: 30
۲-۱۰-۲ پژوهش های خارجی: 32
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱مقدمه: 34
۳-۲ روش تحقیق 34
۳-۳ جامعه آماری 34
۳-۴ روش نمونه گیری: 34
۳-۵ نمونه آماری 35
۳-۶ ابزار و نحوه اندازه گیری: 35
۳-۶-۱ اندازه گیری استقامت عضلانی کمربند شانه ای 36
۳-۶-۲ چگونگی اجرای آزمون کشش بارفیکس 36
۳-۶-۳ دراز نشت: 37
۳-۶-۴ تعادل 38
۳-۶-۵ دو ۵۴۰ متر 39
۳-۶-۶ کشش در حالت نشسته RS 41
۳-۷ برآورد شاخص توده بدن: 42
۳-۷-۱ خلاصه روش کلی اندازه گیری چربی زیر پوستی توسط کالبپر: 43
۳-۷-۲ روش اندازه گیری سه سر بازو: 43
۳-۷-۳ روش اندازه گیری ساق پا: 44
۳-۷-۴ اندازه گیری قد: 45
۳-۷-۵ اندازه گیری وزن: 45
۳-۷-۶ اندازه گیری درصد چربی : 45
۳-۸ روش آماری 45
فصل چهارم: نجزیه و تحلیل یافته ها
۴-۱- مقدمه 48
۴-۲- آمار توصیفی 48
۴-۲-۱- آزمون دراز نشست 48
۴-۲-۲- آزمون انعطاف پذیری 49
۴-۲-۳- آزمون بارفیکس 50
۴-۲-۴- آزمون دوی ۵۴۰ متر 51
۴-۲-۵- آزمون تعادل ( لک لک ) برای پایه ی چهارم 52
۴-۳- ویژگی آزمودنی ها و رکوردهای آمادگی جسمانی 52
۴-۴- آمار استنباطی 53
۴-۵- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف 53
۴-۶- آزمون فرضیه های پژوهش 56
۴-۶-۱- فرضیه ی اول 56
۴-۶-۲- فرضیه ی دوم 57
۴-۶-۳- فرضیه ی سوم 58
۴-۶-۴- فرضیه ی چهارم 60
۴-۶-۵- فرضیه ی پنجم 61
۴-۷- خلاصه ای از نتایج همبستگی در یک جدول 62
۴-۸- مقایسه ی رابطه ی آزمونهای انجام شده با ترکیب بدن در مدراس دولتی و غیردولتی 62
۴-۸-۱- مقایسه رابطه ی آزمون دراز و نشست با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی 63
۴-۸-۱-۱- پایه چهارم 63
۴-۸-۱-۲- پایه پنجم 63
۴-۸-۱-۳- پایه ششم 63
۴-۸-۲- مقایسه رابطه ی آزمون انعطاف با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی 64
۴-۸-۲-۱- پایه چهارم 64
۴-۸-۲-۲- پایه پنجم 64
۴-۸-۲-۳- پایه ششم 65
۴-۸-۳- مقایسه رابطه ی آزمون بارفیکس با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی 65
۴-۸-۳-۱- پایه چهارم 65
۴-۸-۳-۲- پایه پنجم 65
۴-۸-۳-۳- پایه ششم 66
۴-۸-۴- مقایسه رابطه ی آزمون دوی ۵۴۰ متر با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی 66
۴-۸-۴-۱- پایه چهارم 66
۴-۸-۴-۲- پایه پنجم 67
۴-۸-۴-۳- پایه ششم 67
۴-۸-۵- مقایسه رابطه ی آزمون لک لک با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی 67
۴-۸-۵-۱- پایه چهارم 67
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
۵-۱ مقدمه 70
۵-۲ خلاصه پژوهش 70
5-3 بحث و بررسی 71
۵-۴ نتیجه گیری کلی: 73
۵-۵ پیشنهادهای پژوهش 73
۵-۶ پیشنهادات پژوهشی 74
منابع: 75
پیوست 81