
اثرات وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویای جذب اکسیژن دختران
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 129
اثرات وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویای جذب اکسیژن دختران
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 129 صفحه
چکیده
هدف:هدف تحقیق تعیین اثر وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویایی جذب اکسیژن دختران بود.
روش شناسی: بدین منظور ۴۰ نفر دختران دانشجوی دانشگاه اراک را به طور داوطلب با میانگین سنی ۵±25 سال و وزن ۳۹۰/۱۰ ± 30/54 کیلوگرم و قد ۲۳/۱۰ ± 5/ 162 سانتی متر در این تحقیق شرکت کردند. تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. آزمودنی های این پژوهش با روش تصادفی به سه گروه(۳۰=N) با یک جلسه تمرین در هفته، دو جلسه تمرین در هفته، چهار جلسه تمرین در هفته و یک گروه کنترل (۱۰=N) تقسیم شدند. تمرینات هر گروه شامل سه قسمت (گرم کردن با دوچرخه وبار کاری صفر وات به مدت چهار دقیقه، رکاب زدن دوچرخه با بار کاری ۵۰ وات در هر مرحله چهار دقیقه و یک دقیقه ریکاوری فعال بین ستها ، سرد کردن به مدت دقیقه ) بود. پس از ۳ روز از اتمام پروتکل تمرینی پس آزمون طبق پیش آزمون از گروه، تمرین و کنترل گرفته شد. نتایج توسط گاز آنالایزر به روش نفس به نفس اندازه گیری شد.جهت تجزیه و تحلیل دادها پـس از تـائـیـد توزیـع طـبیـعـی داده هـا تـوسـط آزمون کلوموگروف –اسمیرنوف و بررسی تفاوت بین گروه ها تمرینی (یک، دو و چهارجلسه) و همچنین اثر متغییر مستقل بر متغیرهای وابسته (مقایسه قبل و بعد از آزمون هر گروه) از آزمون t وابسته استفاده شد. داده ها به صورت میانگین انحراف معیار ها ارائه شد. تمام عملیات آماری تحقیق توسط نرم افزار SPSS نسخه نوزده انجام شده است و سطح معنی داری آزمونها ۰۵/۰P). دو جلسه تمرین اینتروال شدید بربهبود فاکتورهای پویایی اکسیژن (VO2max ،کسر اکسیژن و ثابت زمانی دوم) موثر بود(۰۵/۰P). چهار جلسه تمرین اینتروال شدید بر بهبود فاکتورهای پویایی اکسیژن (VO2max، کسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم) تأثیر معنادار داشت(۰۵/۰P<).
نتیجه گیری: بین تعداد جلسات تمرینی و اثر انها بر پویایی اکسیژن تفاوت معنا داری وجود دارد که از این بین تاثیر چهار جلسه بر فاکتورهای (VO2max، کسراکسیژن، ثابت زمانی اول و دوم) بیشتر بود. اما برای بهبود پویایی اکسیژن میتوان از حداقل زمان تمرین یعنی دو جلسه تمرین بهره برد.
کلمات کلیدی: پویایی اکسیژن ،آمادگی هوازی ، تمرین شدید تناوبی ،جذب اکسیژن.
عنوان صفحه
فصل اول: کلیّات تحقیق
۱-۱- مقدمه ۱
۱-۲- بیان مسأله پژوهشی.. ۲
۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. ۷
۱-۴- اهداف تحقیق.. ۸
۱-۴-۱- هدف اصلی 8
1-4-2- اهداف فرعی. ۸
۱-۵- فرضیه های تحقیق . 9
۱-۶- قلمرو تحقیق ۹
۱-۷- محدودیتهای تحقیق. ۹
1-8- تعریف واژگان.. 10
فصل دوّم: ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه. ۱۳
۲-۲- مبانی نظری.. ۱۳
۲-۲- ۱ تمرین تناوبی(اینتروال): ۱۳
2-2-2- طرح کلی از تمرین گرشلر: ۱۵
۲-۲-۳ تمرین اینتروال مدرن:.. ۱۶
۲-۲-۴- برنامه کلی از تمرین اینتروال مدرن: ۱۹
عنوان صفحه
۲-۲- ۵- تمرین تناوبی و حداکثر اکسیژن مصرفی (vo2max) 19
۲-۲-۶- تمرین تناوبی (اینتروال) وپویایی جذب اکسیژن:۲۱
۲-۲-۷- تمرین های تناوبی و بیماریها:۲۵
۲-۲-۸- تمرینات تناوبی وتغذیه.۲۶
۲-۲-۹- تمرین اینتروال در زنان.۲۷
۲-۲-۱۰- تمرین اینتروال در مردان.۲۹
۲-۲-۱۱- تفاوتهای بین زنان و مردان.۳۰
۲-۲-۱۲- تمرین اینتروال در افراد مسن۳۵
۲-۲-۱۳- تمرین اینتروال در کودکان ونوجوانان..۳۶
۲-۲-۱۴- سازگاری های ساختاری به تمرینات HIIT37
۲-۲- ۱۵- پویایی اکسیژن.. ۳۹
۲-۲-۱۵-۱-نگاهی به پویایی جذب اکسیژن در گذشته..۴۰
۲-۲-۱۵-۲- مبانی ریاضی پویایی اکسیژن در گذشته۴۱
۲-۲-۱۵-۳-مشخصات ورزش در حوزه شدت متوسط..۴۶
۲-۲-۱۵-۴- پاسخ پویایی VO2 در ورزش سنگین ..۴۸
۲-۲-۱۵-۵- پاسخ پویایی VO2 به ورزش خیلی سنگین..۵۱
۲-۲-۱۵-۶- پاسخ پویایی در دامنه خیلی شدید۵۳
عنوان صفحه
۲-۲-۱۵-۷- جزء آهسته..۵۴
۲-۲-۱۵-۸- پویایی جذب اکسیژن در کودکان۵۶
۲-۲-۱۵-۹- مبانی ریاضی کینتیک.۵۸
۲-۲-۱۶- مطالعات انجام شده در داخل کشور .۵۹
۲-۲-۱۷- مطالعات انجام شده در خارج از کشور..۵۹
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه۶۳
۳-۲- روش و طرح تحقیق.۶۳
۳-۳- جامعه آماری..۶۳
۳-۴- مراحل تحقیق..۶۳
۳-۵- نمودار روش کار۶۴
۳-۶- روش اجرای تحقیق۶۴
۳-۷- ابزارهای اندازه گیری.۶۶
۳-۷-۱ گاز آنالایزر.۶۶
۳-۷-۲- دوچرخه کارسنج۶۷
۳-۷-۳- پرسشنامه۶۸
۳-۷-۴- ترازو و متر نواری..۶۸
عنوان صفحه
۳-۸- روش های اندازه گیری.۶۹
۳-۸-۱- آزمون نفس به نفس..۶۹
۳-۹- متغیرهای تحقیق..۷۰
۳-۱۰- روش آماری.۷۰
فصل چهارم:تجزیه وتحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه.۷۳
۴-۲- اطلاعات توصیفی گروههای آموزشی.۷۳
۴-۳- فرضیه ۱ : یک جلسه تمرین اینتروال شدید بر فاکتورهای پویایی اکسیژن (VO2 max
، کسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم ) دختران اثر ندارد۷۴
۴-۴- فرضیه ۲: دو جلسه تمرین اینتروال شدید بر بر فاکتورهای پویایی اکسیژن (vo2 max ،
کسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم ) دختران اثر ندارد۷۶
۴-۵-فرضیه ۳:چهار جلسه تمرین اینتروال شدید بر فاکتورهای پویایی اکسیژن (vo2 max ،
کسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم ) دختران اثر ندارد..۷۹
۴-۶- فرضیه۴: 1 ، ۲ و۴ جلسه تمرین اینتروال شدید بر فاکتورهای پویایی اکسیژن (
VO2 max، کسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم ) دختران اثر ندارد۸۱
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه۸۵
عنوان صفحه
۵-۲- خلاصه تحقیق .۸۵
۵-۳- بحث و نتیجه گیری..۸۹
۵-۳-۱- تاثیر یک جلسه تمرین اینتروال بر فاکتورهای پویایی اکسیژن (VO2max
، کسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم) دختران.۹۰
۵-۳-۲- تاثیر دو جلسه تمرین اینتروال بر فاکتورهای پویایی اکسیژن (Vo2max ،
کسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم) دختران..۹۲
۵-۳-۳- تاثیر چهار جلسه تمرین اینتروال بر فاکتورهای پویایی اکسیژن (VO2 max
وکسر اکسیژن و ثابت زمانی اول و دوم) دختران ۹۴
۵-۳-۴- مقـایسه تأثیر یک، دو و چهـار جلسه تمریـن اینتـروال شدیدبر فاکـتورهای
پویایـی اکسیـژن ( vo2 max ،کسر اکسیژن وثابت زمانی اول و دوم)دختران.۹۵
۵-۴- افزایش یافتن VO2max.96
۵-۵- کاهش یافتن کسر اکسیژن و ثابت زمانی دوم..۹۶
۵-۶- کاهش یافتن ثابت زمانی اول..۹۷
۵-۷- پیشنهادهای برخاسته از تحقیق۹۷
۵-۸- پیشنهاد برای تحقیق های آتی ۹۷
فهرست منابع
منابع فارسی ولاتین ..۹۹