
ارتباط آمادگی جسمانی با ترکیب بدنی، کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۴ساله
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 142
ارتباط آمادگی جسمانی با ترکیب بدنی، کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۴ساله
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 142 صفحه
چکیده
هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین متغیرهای آمادگی جسمانی با BMI و WHR، کیفیت زندگی و میزان اضطراب دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۴ساله شهرستان لاهیجان در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ بوده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش میدانی انجام شده است. به همین منظور ۳۰۰ نفر از دانش آموزان دختر دوره ی اول متوسطه مدارس دولتی شهرستان لاهیجان به روش نمونه گیری تصادفی- خوشه ای و براساس جدول مورگان انتخاب شدند. میانگین سنی، قد و وزن گروه به ترتیب ۷۰۲/۰±07/13 سال، ۰۷۰/۶ ۷۰/۱۵۷ سانتی متر و ۸۷۷/۱۱ ۹۲/۵۱ کیلوگرم بود. به منظور انجام این تحقیق از آزمون ایفرد شامل آزمون های کشش بارفیکس، دراز نشست، انعطاف پذیری و دوی ۵۴۰ متر، در سنجش میزان آمادگی جسمانی استفاده شد. همچنین برای به دست آوردن BMI، WHR، کیفیت زندگی و اضطراب شرکت کنندگان، به ترتیب از تقسیم وزن بر مجذور قد، نسبت دور کمر به دورلگن و نیز از پرسشنامه های کیفیت زندگی(QOL) و اضطراب بک(BAI) استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن داده ها و نیز ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین ارتباط بین متغیرها استفاده گردید. تحلیل داده ها نشان داد که بین عوامل آمادگی جسمانی با متغیر های BMI، WHR دانش آموزان رابطه ی معنی داری وجود دارد(۰۵/۰ > P). اما; بین این عوامل با متغیرهای کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان رابطه ی معنی داری مشاهده نگردید(۰۵/۰ < P).
نتیجه گیری: با توجه به رابطه ی متقابل بین عوامل آمادگی جسمانی با شاخص توده ی بدن و نسبت محیط کمر به دور لگن، تقویت کسب آمادگی جسمانی در مدارس، ضروری به نظر می رسد.
واژه های کلیدی: آمادگی جسمانی، ترکیب بدن، کیفیت زندگی، اضطراب، دانش آموزان دختر
فهرست مطالب
فصل اول: (کلیات پژوهش)
۱-۱٫ مقدمه 2
۱-۲٫ بیان مسأله 3
۱-۳٫ اهمیت و ضرورت پژوهش 6
۱-۴٫ اهداف پژوهش 8
۱-۴-۱٫ هدف کلی 8
۱-۴-۲٫ اهداف فرعی 9
۱-۵٫ فرضیه های پژوهش 9
۱-۶٫ محدودیت های پژوهش 10
۱-۶-۱ محدودیت های قابل کنترل 10
۱-۶-۲٫ محدودیت های غیرقابل کنترل 10
۱-۷٫ تعریف واژه ها(نظری، عملیاتی) 10
فصل دوم: (ادبیات و پیشینه ی پژوهش)
۲-۱٫ مقدمه 14
۲-۲-۰٫ چارچوب نظری پژوهش 15
۲-۲-۱٫ آمادگی جسمانی 16
۲-۲-۱-۱٫ تاریخچه¬ی آمادگی جسمانی 16
۲-۲-۱-۲٫ مفهوم آمادگی جسمانی 18
۲-۲-۱-۳٫ آمادگی جسمانی و عملکرد بر روی دستگاه های مختلف بدن 19
۲-۲-۱-۴٫ پژوهش در حوزه¬ی آمادگی جسمانی 22
۲-۲-۱-۵٫ مؤلفه های آمادگی جسمانی 23
۲-۲-۲٫ آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی 24
۲-۲-۲-۱٫ استقامت قلبی- تنفسی 25
۲-۲-۲-۱-۱٫ ارزیابی استقامت قلبی- تنفسی 26
۲-۲-۲-۱-۲٫ حداکثر اکسیژن مصرفی در دقیقه وآزمون¬های اندازه¬گیری آن 27
۲-۲-۲-۲٫ استقامت عضلانی 28
۲-۲-۲-۳٫ انعطاف پذیری 29
۲-۲-۲-۳-۱٫ ارزشیابی انعطاف پذیری 32
۲-۲-۳٫ ترکیب بدنی 34
۲-۲-۳-۱٫ الگوهای ترکیب بدن 36
۲-۲-۳-۲٫ روش های تخمین ترکیبات بدن 38
۲-۲-۴٫ کیفیت زندگی 38
۲-۲-۴-۱٫ تعریف کیفیت زندگی 39
۲-۲-۴-۲٫ ابعاد کیفیت زندگی 40
۲-۲-۴-۳٫ ارزیابی کبفیت زندگی 41
۲-۲-۵٫ تأثیر ورزش بر کیفیت زندگی 42
۲-۲-۶٫ اضطراب 44
۲-۲-۶-۱٫ نظریه های اضطراب 46
۲-۲-۷٫ ماهیت و فرایندهای بروز اضطراب 52
۲-۲-۸٫ فاکتورهای مثبت اضطراب 54
۲-۲-۹٫ اضطراب دوران نوجوانی 55
۲-۲-۱۰٫ شیوه های مقابله با اضطراب 57
۲-۲-۱۱٫ نقش ورزش در پیشگیری از اضطراب 58
۲-۳٫ پیشینه های پژوهشی 61
۲-۳-۱٫ پژوهش¬های انجام شده در داخل کشور 61
۲-۳-۲٫ پژوهش های انجام شده در خارج از کشور 67
۲-۴٫ جمع بندی تحقیقات گذشته 75
فصل سوم: (روش پژوهش)
۳-۱٫ مقدمه 77
۳-۲٫ روش تحقیق 77
۳-۳٫ جامعه آماری و روش نمونه¬گیری 77
۳-۳-۱٫ جامعه آماری 77
۳-۳-۲٫ نمونه آماری 78
۳-۳-۳٫ متغیرهای تحقیق 78
۳-۴٫ روش و چگونگی گردآوری اطلاعات 78
۳-۵٫ ابزار تحقیق 79
۳-۵-۱٫ پرسشنامه کیفیت زندگی(QOL) 79
۳-۵-۲٫ پرسشنامه ی اضطراب بک(BAI) 80
۳-۶٫ اندازه گیری تن سنجی 81
۳-۶-۱٫ اندازه گیری قد 81
۳-۶-۲٫ اندازه گیری وزن 82
۳-۶-۳٫ اندازه گیری ترکیب بدنی 83
۳-۶-۳-۱٫ اندازه گیری شاخص توده ی بدن(BMI) 83
۳-۶-۳-۲٫ اندازه گیری نسبت دور کمر به دور لگن(WHR) 83
۳-۷٫ اندازه گیری تست¬های منتخب آمادگی جسمانی 84
۳-۷-۱٫ اندازه گیری قدرت و استقامت عضلانی بالاتنه(کمربند شانه ای) 84
۳-۷-۲٫ اندازه گیری استقامت عضلانی ناحیه¬ی شکم 84
۳-۷-۳٫ اندازه گیری انعطاف پذیری عضلات کمر و عضلات خلفی ران 85
۳-۸٫ اندازه گیری استقامت قلبی- تنفسی(توان هوازی) 86
۳-۹٫ روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها 87
فصل چهارم: (تجزیه و تحلیل دادهها)
۴-۱٫ مقدمه 89
۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها، یافته های پژوهش 89
۴-۲-۱٫ یافته های توصیفی مربوط به ویژگی های تن سنجی و ترکیب بدنی 89
۴-۲-۲٫ ویژگی های آنتروپومتریک، آمادگی جسمانی و سایکولوژیک شرکت کنندگان 90
۴-۲-۳٫ توزیع رده های وزنی برحسب شاخص توده ی بدن(BMI) 90
۴-۲-۴٫ بررسی طبیعی بودن توزیع داده ها 91
۴-۳٫ آزمون فرضیه ها 92
۴-۴٫ خلاصه نتایج 101
فصل پنجم: (بحث و نتیجهگیری)
۵-۱٫ مقدمه 103
۵-۲٫ خلاصه تحقیق 103
۵-۳٫ بحث و نتیجه گیری 105
۵-۳-۱٫ ارتباط آمادگی جسمانی با ترکیب بدن 108
۵-۳-۲٫ ارتباط آمادگی جسمانی با کیفیت زندگی و ترکیب بدن 108
۵-۴٫ جمع بندی کلی 110
۵-۵٫ پیشنهادات 110
۵-۵-۱٫ پیشنهادات کاربردی 110
۵-۵-۲٫ پیشنهادات پژوهشی 111
منابع فارسی 112
منابع انگلیسی 116
پیوست 121
چکیده ی انگلیسی 128