
اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 99
اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 99 صفحه
چکیده
زمینه: در تمرینات پلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارت های اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده می شوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی ۸ هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت های اسپک و سرویس والیبالیست های دختر ماهر بود.
روش شناسی: به روش تصادفی جفت شده، ۲۰ والیبالیست زن ماهر ۱۴ تا ۲۷ ساله در دو گروه تمرینی با و بدون مانع قرار گرفتند. برنامه تمرینی دو گروه مشابه و شامل سه جلسه تمرین ۵/۱ ساعته در هفته برای ۸ هفته بود. در هر جلسه تمرینی، ۳۰ دقیقه از وقت به تمرینات پلایومتریک اختصاص می یافت. گروه با مانع این تمرینات را با استفاده از یک مانع (۳ در ۳ در ۶۰ سانتیمتری) مقوایی توپر انجام می دادند. وجود مانع موجب می شدکه انجام پیش پرش اجباری شده و پرش در محل دقیق تری صورت پذیرد. میزان کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلای آزمودنی ها توسط مقیاس های تخصصی هفته-ای یک بار اندازه گیری شد تا اطمینان حاصل شود که فشار تمرینات دو گروه مطالعه همسان است. میزان پرش توسط آزمون پرش سارجنت اصلاح شده و کیفیت مهارت اسپک و سرویس با آزمون های تخصصی در دو مرحله پیش و پس از دوره ی تمرین اندازه گیری شد. تحلیل آماری از طریق تحلیل واریانس برای داده های مکرر انجام شد.
یافته ها: در سه آزمون پرش عمودی، مهارت اسپک، و مهارت سرویس تفاوت بین گروهی و تعاملی گروه ها غیر معنادار بود (۰۵/۰ ≤ P). این به معنای همسانی دو گروه تجربی و شاهد از ابتدا تا انتهای تحقیق است. به هرحال، تفاوت های درون گروهی هر سه آزمون مهارتی معنادار و به معنای پیشرفت معنادار دو گروه بود. در پرش عمودی، گروه با مانع ۹/۲ و گروه بدون مانع ۹/۱ سانتیمتر پیشرفت نمود (۰۰۶/۰=P و ۶۶/۹=(۱۸و۱)F). در انواع اسپک، گروه با مانع حدود ۴۰% و گروه بدون مانع حدود ۲۲% پیشرفت نمود (۰۳۲/۰≥P و ۴۱/۵≤(18و۱)F). در مهارت سرویس، گروه با مانع ۴۷% و گروه بدون مانع ۳۱% پیشرفت نمود (۰۰۰/۰=P و ۹۶/۲۷=(۱۸و۱)F). در طول ۸ هفته تمرین، هر دو گروه از حیث تقلا مشابه بودند و تقلایی در حدنسبتاً سخت انجام داده بودند. هیچ یک از مقایسه های بین گروهی، درون گروهی، و تعاملی برای عامل تقلا معنادار نبود (۰۵/۰ ≤ P). از حیث کوفتگی، دو گروه در طول ۸ هفته تمرین حداقل کوفتگی ممکن را داشتند. برای این عامل، فقط مقایسه درون گروهی معنادار بود (۰۰۶/۰=P و ۶۶/۹=(۱۸و۱)F) و نشان می داد که در طول تمرینات کوفتگی هر دو گروه کاهش معناداری داشته است.
بحث و نتیجه گیری: غیر معنادار بودن تفاوت های بین گروهی و تعاملی دو گروه نشان از موفقیت محقق در معادل سازی دو گروه شاهد و تجربی در ابتدای تحقیق دارد. بالا بودن سطح تقلا و پایین بودن سطح کوفتگی نیز دلالت بر موفقیت محقق در تنظیم بار جلسات تمرینی دارد. نتایج نشان داد که، در هر سه عامل مهارتی، هر دو گروه پیشرفت معنادار داشتند. بنابراین، هر دو سبک تمرینی برای مربیان قابل توصیه است. در هر سه عامل مهارتی اندازه گیری شده، گروه تمرین با مانع پیشرفت بیشتری داشت، ولی این تعامل در سطح ۵۰/۰ معنادار نبود. بنابراین، هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که استفاده از مانع کم ارتفاع مطلوب تر است. افزایش حجم نمونه و یا حجم و دوره تمرینی در مطالعات بعدی ممکن است صحت و سقم این مدعا را بهتر نشان دهد.
واژه های کلیدی: والیبال، پیش پرش، عملکرد ورزشی، کوفتگی عضلانی تأخیری، تقلای درک شده.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
مقدمه 1
۱-۱ شرح و بیان مسئله ی پژوهش 2
۱-۲ ضرورت و اهمیت پژوهش 4
۱-۳ اهداف پژوهش 5
۱-۳-۱ هدف کلی پژوهش 5
۱-۳-۲ اهداف جزئی پژوهش 5
۱-۴ فرضیه های پژوهش 5
۱-۵ پیش فرض های پژوهش 6
۱-۶ محدودیت های پژوهش 6
۱-۶-۱ محدودیت های محقق خواسته 6
۱-۶-۲ محدودیت های غیر قابل کنترل 6
۱-۷ تعریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی 7
۱-۷-۱ تعاریف نظری 7
۱-۷-۱-۱پیش پرش 7
۱-۷-۱-۲ پرش عمودی 7
۱-۷-۱-۳ کوفتگی عضلانی تأخیری 7
۱-۷-۱-۳-۱تقلا 7
۱-۷-۲تعاریف عملیاتی 7
۱-۷-۲-۱ پیش پرش 7
۱-۷-۲-۲ پرش عمودی 7
۱-۷-۲-۳ کوفتگی عضلانی تأخیری 7
۱-۷-۱-۳-۱ تقلا 7
۱-۸ قلمرو تحقیق 8
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پیشینه
مقدمه .9
۲-۱ مبانی نظری پژوهش 10
۲-۱-۱ دستگاه های انرژی 10
۲-۱-۲ انواع انقباض عضلانی در فعالیت های ورزشی 11
۲-۱-۲-۱ انقباض هم طول 11
۲-۱-۲-۲ انقباض هم تنش 11
۲-۱-۳ توان 12
۲-۱-۴ پرش عمودی 12
۲-۱-۵ عوامل مؤثر بر پرش عمودی 13
۲-۱-۶ روش های بهبود توان عضلانی 13
۲-۱-۷ عوامل مؤثر بر بهبود پرش عمودی 14
۲-۱-۸ تمرینات پلایومتریک 15
۲-۱-۹ ویژگی فیزیولوژیکی تمرینات پلایومتریک 16
۲-۱-۱۰ ویژگی مکانیکی تمرینات پلایومتریک 21
۲-۱-۱۱ طراحی تمرینات پلایومتریک 22
۲-۱-۱۱-۱ نوع تمرین 22
۲-۱-۱۱-۲ حجم تمرین 22
۲-۱-۱۱-۳ شدت تمرین 23
۲-۱-۱۱-۴ تعداد جلسات در هفته 23
۲-۱-۱۲ کوفتگی عضلانی تأخیری 23
۲-۱-۱۳ انواع کوفتگی عضلانی 23
۲-۱- ۱۴ علل بروز کوفتگی عضلانی تأخیری 25
۲-۱-۱۴-۱ نظریه اسیدلاکتیک 25
۲-۱-۱۴-۲ نظریه اسپاسم یا تشنج موضعی 25
۲-۱-۱۴-۳ نظریه آسیب بافت همبند .26
۲-۱-۱۴-۴ نظریه ترشح آنزیم ها 26
۲-۱-۱۴-۵ نظریه التهاب .26
۲-۱-۱۴-۶ نظریه آسیب عضلانی 27
۲-۱-۱۵ مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور 28
۲-۱-۱۵-۱ مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینه تمرینات پلایومتریک 28
۲-۱-۱۵-۲ مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینه کوفتگی عضلانی تأخیری 29
۲-۱- ۱۶ مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج کشور 30
۲-۱-۱۶-۱ مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج کشور در زمینه تمرینات پلایومتریک 30
۲-۱-۱۶-۲ مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینه کوفتگی عضلانی تأخیری 34
۲-۱-۱۷ نتیجه گیری از تحقیقات گذشته 35
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه 37
۳-۱ روش پژوهش 38
۳-۲ جامعه ی آماری پژوهش 38
۳-۳ حجم نمونه و روش نمونه گیری 38
۳-۴ طرح پژوهش 38
۳-۵ متغیرهای پژوهش 39
۳-۵-۱ متغیر مستقل 39
۳-۵-۲ متغیر وابسته 39
۳-۶ ابزار اندازه گیری متغییرهای پژوهش 39
۳-۶-۱ ابزار مورد استفاده جهت اندازه گیری ویژگی های آنتروپومتریکی 39
۳-۶-۲ ابزار مورد استفاده جهت اندازه گیری پرش عمودی 39
۳-۶-۳ ابزار مورد استفاده جهت اندازه گیری کوفتگی عضلانی تأخیری 39
۳-۶-۴ ابزار مورد استفاده جهت اندازه¬گیری تقلا 39
۳-۶-۵ دیگر ابزار مورد استفاده 39
۳-۷ مواد یا موارد اندازه گیری شده 40
۳-۷-۱ قد 40
۳-۷-۲ وزن 40
۳-۷-۳ شاخص توده ی بدنی 40
۳-۷-۴ اندازه گیری میزان پرش عمودی 40
۳-۷-۵ اندازه گیری کیفیت مهارت ایپک و سرویس(آزمون محقق ساخته) 41
۳-۷-۶ اندازه گیری کوفتگی عضلانی تأخیری 42
۳-۷-۷ اندازه گیری تقلا 42
۳-۸ روش اجرای پژوهش 43
۳-۹ روش های جمع آوری داده ها 44
۳-۱۰ روش های آماری 45
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه 46
۴-۱ مقایسه شاخص های جمعیت شناسی دو گروه پژوهش 47
۴-۲ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث پرش عمودی 48
۴-۳ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه چهار 51
۴-۴ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه دو 52
۴-۵ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث مهارت سرویس 54
۴-۶ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث کوفتگی عضلانی تأخیری 55
۴-۷ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث میزان تقلا 56
۴-۸ خلاصه فصل 57
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه 59
۵-۱ خلاصه ای از بیان مسئله و روش اجرای پژوهش 60
۵-۲ یافته ها بطور کلی و به تفکیک اهداف پژوهش 61
۵-۳ بحث و نتیجه گیری و مقایسه ی یافته های همخوان و ناهمخوان 62
۵-۳-۱ مقایسه شاخص های جمعیت شناسی دو گروه پژوهش 62
۵-۳-۲ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث پرش عمودی 62
۵-۳-۳ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه چهار و دو 63
۵-۳-۴ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث مهارت سرویس 64
۵-۳-۵ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث کوفتگی عضلانی تأخیری 65
۵-۳-۶ تحلیل تفاوت گروه های پژوهش از حیث میزان تقلا 66
۵-۴ پیشنهادهای عملی حاصل از پژوهش 66
۵-۵ پیشنهادهای کاربردی 66
۵-۶ پیشنهادهای مطالعاتی 67
پیوست ۱ 68
پیوست ۲ 69
پیوست ۳ 70
پیوست ۴ 71
منابع و مآخذ 72