
پایان نامه مطالعه تطبیقی شیوه تذهیب های قرآنی وغیرقرآنی دوره تیموری
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 180
پایان نامه مطالعه تطبیقی شیوه تذهیب های قرآنی وغیرقرآنی دوره تیموری
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 180 صفحه
چکیده
دوران تیموری از مهم ترین ادوار هنری ایران در حوزه کتابآرایی و هنرهای مرتبط با آن از جمله تذهیب است که با ویژگیهای مختص به خود در قالب مکاتب هرات و شیراز و سمرقند جلوه مینماید. شناخت تذهیبهای این دوره در نسخ قرآنی نشاندهنده نوعی از تجرید است که متناسب با کلامالله و از سوی دیگر در تناسب با نوع خطوط بهکار گرفته شده برای تحریر آیات قرآنی است. در مقایسه این نوع از تذهیبها با انواع مشابه در نسخههای غیرقرآنی ضمن یگانگی روش در طراحی و استفاده از نقوش این دوره، تفاوتهایی نیز یافت میشود. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و مطالعه ساختارهای تذهیبهای قرآنی و غیرقرآنی دوره تیموری چنین مشاهده شده که نقوش حیوانی، اسلیمیابری و نقش فرشته در تذهیبهای قرآنی بکار نرفته در حالیکه کاربرد همین نقوش در تذهیبهای غیرقرآنی امری رایج بوده است. از دیگر یافتههای این پژوهش میتوان به تفاوت در صفحات فهرست و استفاده از صنعت عکس در این نسخ اشاره کرد.
کلیدواژهها: دوره تیموری، تذهیب، نسخ قرآنی، نسخ غیرقرآنی.
فهرست مطالب
مقدمه ۱
******
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱- بیان واهمیت مساله۴
۱-۲- هدف پژوهش۵
۱-۳- پرسش های پژوهش۵
۱-۴- روش پژوهش۵
۱-۵- پیشینه تحقیق۶
******
فصل دوم: مروری برپیشینه تاریخی، فرهنگی و هنردوره تیموری
۲- ۱- زمینه های تاریخی، سیاسی و فرهنگی دوره تیموری ۱۱
۲- ۲- دوره تیموری: دوران طلایی هنرها در ایران۱۳
۲- ۳- تعریف اصطلاحات تذهیب۱۷
۲- ۴- سیرتحول تذهیب در دوره های مختلف۲۱
۲- ۵- مشخصه های کلی تذهیب دورهی تیموری۲۳
******
فصل سوم: معرفی نسخه های قرآنی و غیرقرآنی دوره تیموری
۳-۱- نسخ قرآنی دوره تیموری ۳۱
3-1-1- قرآن شماره ۱۳۱
3-1-2- قرآن شماره ۲۳۳
3-1-3- قرآن شماره ۳۳۴
3-1-4- قرآن شماره ۴۳۵
3-1-5- قرآن شماره ۵۳۶
3-1-6- قرآن شماره ۶۳۷
3-1-7- قرآن شماره ۷۳۷
3-1-8- قرآن شماره ۸۳۸
3-1-9- قرآن شماره ۹۳۹
3-1-10- قرآن شماره ۱۰۴۱
3-1-11- قرآن شماره ۱۱ ۴۱
3-1-12- قرآن شماره ۱۲۴۲
3-1-13- قرآن شماره ۱۳۴۴
3-1-14- قرآن شماره ۱۴۴۴
3-1-15- قرآن شماره ۱۵۴۵
3-1-16- قرآن شماره ۱۶۴۶
3-1-17- قرآن شماره ۱۷۴۷
3-1-18- قرآن شماره ۱۸۴۸
3-1-19- قرآن شماره ۱۹۴۹
3-1-20- قرآن شماره ۲۰۵۱
3-1-21- قرآن شماره ۲۱۵۱
3-1-22- قرآن شماره ۲۲ ۵۲
3-1-23- قرآن شماره ۲۳۵۲
3-1-24- قرآن شماره ۲۴۵۳
3-1-25- قرآن شماره ۲۵۵۴
3-1-26- قرآن شماره ۲۶۵۵
3-1-27- قرآن شماره ۲۷۵۵
3-1-28- قرآن شماره ۲۸۵۷
3-1-29- قرآن شماره ۲۹۵۷
3-1-30- قرآن شماره ۳۰۵۸
3-1-31- قرآن شماره ۳۱۵۸
۳-۲- معرفی نسخ غیر قرآنی دوره تیموری ۵۹
3-2-1- دیوان خواجویکرمانی (۷۹۹ ه. ق) ۵۹
3-2-2- دیوان اسکندرسلطان (۸۱۳ ه. ق۶۰
3-2-3-همامتبریزی،کلیاتودهنامه(۸۱۶ه.ق۶۱
3-2-4- سه دیوان (۸۲۰ ه. ق۶۲
3-2-5- ظفرنامه تیموری (۸۲۸ ه. ق۶۳
3-2-6- جامعالتواریخ حافظ ابرو (۸۳۰ ه. ق ۶۴
3-2-7- کلیله و دمنه (۸۳۳ ه. ق۶۴
3-2-8- شاهنامه بایسنغری (833 ه. ق۶۵
3-2-9- شاهنامه ابراهیمسلطان (۸۳۳ ه. ق۶۷
3-2-10- دیوان امیرخسرو دهلوی (۸۳۴ ه. ق۶۸
3-2-11- اصول ابناسیرجامی (۸۳۹ ه. ق ۶۹
3-2-12- معراج نامه شاهرخی (۸۴۰ ه. ق) ۷۰
3-2-13- تاریخ جهانگشا عطاملک جوینی (۸۴۱ ه. ق) ۷۱
3-2-14- نظامی، خسرو و شیرین (۸۴۵-۸۵۵ ه. ق۷۲
3-2-15- شاهنامه محمدجوکی (۸۴۸ ه. ق۷۳
3-2-16- دیوان قاسم (۸۶۳ ه. ق۷۳
3-2-17- کلیات سعدی (۸۶۶ ه. ق) ۷۳
3-2-18- سبحةالابرار (۸۹۰ ه. ق) ۷۵
3-2-19- خاوراننامه (۸۸۱- ۸۹۱ ه. ق) ۷۶
******
فصل چهارم: تحلیل ساختاری تذهیبهای قرآنی وغیر قرآنی دوره تیموری
۴- ۱- تحلیل ساختاری تذهیبهای قرآنی دوره تیموری ۷۸
4-1-1- تذهیب صفحات آغازین۷۹
4-1-2- تذهیب صفحات متن۸۳
4-1-2-1- فضای بالا و پایین۸۶
4-1-2-2- فضای درون متن۹۰
4-1-2-3- فضای حواشی۹۶
4-1-2- صفحات اختتامیه۱۰۳
4-1-3- جدول کشی۱۰۴
۴-۲- تحلیل ساختاری تذهیبهای غیر قرآنی دوره تیموری۱۰۶
4-2-1- صفحات آغازین۱۰۶
4-2-2- صفحات متن ۱۱۴
4-2-2-1- تزیینات بالا وپایین متن۱۱۴
4-2-2-2- تزیینات درون متن۱۱۷
4-2-2-3-فضای حواشی۱۱۹
4-2-3- صفحات تتمه۱۲۲
******
فصل پنجم: بحث و نتیجه
۵- ۱- یافته های پژوهش۱۲۶
۵- ۲- نتیجه گیری ۱۲۹
۵- ۳- محدودیت های پژوهش ۱۳۰
گزارش کار عملی ۱۳۳
فهرست منابع ۱۵۵