کار-تحقیقی-بررسی-حقوق-همسر-غایب-مفقودالاثر
کار تحقیقی بررسی حقوق همسر غایب مفقودالاثر
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 30
حجم فایل: 13 کیلوبایت

کار تحقیقی بررسی حقوق همسر غایب مفقودالاثر
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 30 صفحه
چکیده
براساس ماده‌ی ۱۰۱۱ قانون مدنی غایب مفقود الاثر کسی است که از غیبت او مدت نسبتاً زیادی گذشته باشد و از او به هیچ وجه خبری بدست نیاید.غایب مفقود الاثر دارای وضع حقوقی خاصی است و حقوق و تکالیفی برای او در قانون مقرر شده است. این حقوق و تکالیف تحت دو عنوان امور مالی و غیر مالی بررسی می‌شود.برای امور مالی غایب قانونگذار چهار مرحله را پیش بینی نموده است: 1-حفظ اموال غایب قبل از تعیین امین۲-نصب امین برای اداره‌ی اموال غایب۳- دادن اموال به تصرف موقت ورثه۴- حکم موت فرضی غایب و دادن اموال به تصرف قطعی ورثه
بعد از صدور حکم موت فرضی غایب مفقودالاثر، اموال غایب به تصرف قطعی ورثه داده خواهد شد و از این پس ورثه مالک اموال مزبور شناخته خواهند شد و می‌توانند هر نوع تصرفی در آن بنمایند.
پس از قطعیت حکم موت فرضی، تضمیناتی که از امین یا ورثه گرفته شده است مرتفع خواهد شد. (ماده‌ی ۱۶۰ ق.ا.ح) چنانچه پس از صدور حکم موت فرضی و دادن اموال غایب به تصرف قطعی ورثه، غایب پیدا شود مطابق ماده‌ی ۱۰۲۷ ق.م ورثه باید آنچه از اعیان یا منافع یا عوض اموال غایب در هنگام پیدا شدن او باقی است، مسترد دارند ولی مسئول اموالی که از بین رفته و عوض آنها نیز موجود نیست نمی‌باشند. البته منظور از عوض اعم از عوض مستقیم و غیر مستقیم است. بنابراین اگر اموال غایب را فروخته و با پول آن مال دیگری خریده باشند آن مال عوض به حساب می‌آید و قابل استردادخواهد بود، اما اگر اموالی را فروخته و پول آن را خرج کرده‌اند، در قبال مالک مسئول نیستند؛ زیرا به موجب قانون و با صدور حکم موت فرضی مالک آن مال شده بودند. با بازگشت غایب دیگر علتی برای بقاء حکم موت فرضی نیست و هر ذی نفع و از جمله خود شخص که دیگر غایب نیست، حق درخواست الغای حکم موت فرضی را از دادگاهی که حکم مزبور را صادر نموده، دارد. قانونگذار در مورد امور غیر مالی غایب تنها به طلاق زن او اشاره نموده است. طبق ماده‌ی ۱۰۲۹ ق.م هرگاه مردی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد، زن او می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. در این صورت دادگاه اقدام به نشر سه نوبت آگهی هر کدام به فاصله‌ی یک ماه در یکی از جراید محل و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تهران خواهد کرد و پس از گذشت یک سال از تاریخ آخرین آگهی، در صورتی که خبری از غایب نرسیده باشد، حکم به طلاق خواهد نمود و زن پس از وقوع طلاق و نگه‌داشتن عده‌ی وفات می‌تواند مجدداً ازدواج نماید. در مواردی که عسر و حرج و مشقت تحمل ناپذیری زندگی یا شرافت زن را تهدید می‌کند، رویه‌ی قضایی طلاق زن پیش از چهار سال را پذیرفته است. اگر شخص غایب پس از وقوع طلاق و گذشتن مدت عده پیدا شود، حقی نسبت به زن سابق خود نخواهد داشت اما اگر قبل از انقضاء مدت عده پیدا شود، نسبت به طلاق حق رجوع خواهد داشت، یعنی می‌تواند با اظهار اراده‌ی خود مبنی بر ادامه‌ی ازدواج اثر طلاق را از بین ببرد.
کلید واژه : غایب مفقود الاثر ، اموال ، امین، ورثه، تصرف قطعی، طلاق، قانون مدنی

فهرست عناوین
چکیده أ‌
مقدمه 1
فصل اول : کلیات 2
۱-۱- تعریف غـایب مـفقودالاثر 2
۱-۱-۱- مدّت بالنسبه مدید 2
۱-۱-۲- از او به هیچ‌وجه خبری نباشد 3
۱-۲- غیبت و تعارض قوانین 3
۱-۲-۱- تـعارض خـارجی قوانین 3
۱-۲-۲- تعارض داخلی قوانین: 5
فصل دوم : بررسی اثرات حقوقی همسر غایب مفقودالاثر در حقوق موضوعه 7
۲-۱- اثر غیبت در امـوال-قبل‌ از‌ صدور‌ حکم موت فرضی 7
۲-۱-۱- تعیین تکلیف توسط مالک یا تصدی شخصی کـه قانونا حق تصدی دارد‌. 7
۲-۱-۲- ادارهء اموال غایب در فاصلهء غیبت تا دخالت دادگـاه 7
۲-۱-۲-۱- ادارهء اموال توسط غیر. 7
۲-۱-۲-۲- وظیفه دادگستری: 9
۲-۱-۲-۳- دادگاه صـالح ‌ ‌بـرای امور‌ غایب‌: 9
۲-۱-۲-۳-۱- تعیین امین توسط دادگاه و وظایف او 10
۲-۱-۲-۳-۲- دادن اموال به تصرف ورثه 13
۲-۲- آثار صدور کلمه موت‌ فرضی‌ در اموال 18
۲-۳-آثار صدور حکم موت فرضی در حـقوق خـانوادگی: 19
۲-۴-آثار فوت حقیقی غایب 21
۲-۵-اثر پیدا شـدن غـایب بعد از صدور حکم موت فـرضی‌ 22
۲-۵-۱-اثـرات مربوط به حقوق خانوادگی 22
۲-۵-۲- اثـرات مـربوط به اموال 22
۲-۶- اثرات غایب مفقودالاثر در حقوق فرانسه 23
نتیجه گیری 26
منابع و ماخذ 27

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.