دانلود-پایان-نامه-عبرت-از-دیدگاه-قرآن-و-نهج-البلاغه-و-آثار-تربیتی-آن
دانلود پایان نامه عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 155

پایان نامه عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و آثار تربیتی آن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 155 صفحه

چکیده
پژوهش حاضربه موضوع عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه می‏پردازد که هدف آن پی بردن به ارتباط بین عبرت و تربیت بوده ودر آن با توجه به فرمایشات گهربار قرآن و نهج البلاغه از منابع دست اول تفسیری و روایی استفاده شده است این موضوع در سه فصل تبیین شده است: در فصل اول به مفهوم شناسی عبرت و مبانی آن پرداخته شده است و در فصل دوم مکانیزم کسب عبرت ومکانیزم فعلیت عبرت توضیح داده شده است و در فصل سوم ارتباط عبرت و تربیت وآثار تربیتی عبرت بیان شده ‏است. بنابر آن‏چه در این فصول بیان شده می‏توان به این نتایج دست یافت که انسان‏ها می‏توانند با توجه به آثار گذشتگان و تفکر بر روی آن‏ها، از آن امور عبور کرده و به حقایقی ثابت ماوراء محسوسات متغیّر دست یابند، با عبور مکرر از تجارب اعم از تجارب گذشته خود فرد یا دیگران، ملکه بصیرت در انسان فعلیّت یافته و با فعلیّت این قوه شاهد ایجاد مراتب حرکت در عالم ماده می‏باشیم که از این مراحلِ حرکت قوه بصیرت به سوی کمالش با نام تربیت تعبیر آورده شده است، شخص بصیر با تحلیل تجارب گذشته خود و دیگران، به معرفتی نسبت به آن وقایع دست می‏یابد که به واسطه این معرفت است که مورد خطاب بیان نشانه‏هایی قرار می‏گیرد، با دیدن نشانه‏ها است که فرد عبرت گیرنده متذکّر شده و با توجّه به عاقبت پیشینیان، تصمیم‏گیری صحیحی را برای آینده خویش می‏نماید.
کلید واژه : قرآن، نهج البلاغه، عبرت، بصیرت، تذکّر، تربیت، آثار تربیتی.


فهرست مطالب
مقدمه۱
۱- بیان مسأله..۱
۲- اهمیت موضوع..۱
۳- پیشینه پژوهش۱
۴- سؤالات پژوهش.۲
۵- فرضیه تحقیق.۲
۶- روش پژوهش.۲
فصل اول (کلیات و مفاهیم)..۳
۱-۱- مفهوم شناسی عبرت۴
۱-۱-۱-معنای لغوی عبرت۴
۱-۱-۲- معنای اصطلاحی عبرت۶
۱-۲- مبانی عبرت.۹
۱-۲-۱- ملکه بصیرت .۱۰
۱-۲-۲- اسباب ثابت عالم و اختیار انسان‏ها۱۲
فصل دوم (تحلیل عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه)۱۵
۲-۱- مکانیزم کسب عبرت۱۶
۲-۱-۱- ویژگی‏های عبرت گیرندگان ( شرایط لازم جهت نگاه عبرت آموز)..16
۲-۱-۱-۱- توجه و عدم غفلت (اولوا الابصار)۱۷
۲-۱-۱-۲- تحلیل صحیح و تفکر (اولوا الباب)..۱۸
۲-۱-۱-۳- نگاه داشتن در ذهن و دل و عقل(خاشعین).۲۲
۲-۱-۲- اقسام عبرت.۲۵
۲-۱-۲-۱- عبرت از افراد .۲۶
الف- حضرت ایوب..۲۹
ب- بلعم باعوراء ..۳۱
ج – قارون۳۳
۲-۱-۲-۲-عبرت از سرنوشت اقوام و جوامع..۳۶
الف – قوم سباء۳۶
ب- اصحاب سبت۳۹
ج- اصحاب رسّ..۴۳
۲-۱-۲-۳- عبرت از وقایع و حوادث ..۴۵
الف- عبرت از جنگ بدر.۴۵
ب- عبرت از جنگ اُحد..۴۷
ج- خوارج.۴۹
۲-۲- مکانیزم فعلیّت عبرت.۵۱
۲-۲-۱- نقش آیات (نشانه‏ها) در فعلیّت عبرت.۵۲
۲-۲-۱-۱-ارتباط عبرت و نشانه‏ها۵۲
۲-۲-۱-۲- مخاطبین بیان نشانه‏ها.۵۳
الف – کسانی که گوش فرا می‏دهند..۵۵
ب- اهل تفکر.۵۵
ج- صاحبان عقل .۵۶
د- صاحبان علم ..۵۸
ه – مؤمنین..۵۸
و – متّقین۵۹
ز- صابران۶۰
ح – اهل فراست و هوش..۶۰
ط – اهل یقین..۶۱
۲-۲-۲- تذکّر و یادآوری ناشی از فعلیّت عبرت..۶۱
۲-۲-۲-۱-عامل تذکّر۶۳
۲-۲-۲-۲- متعلّق تذکّر..۶۵
فصل سوّم(آثار تربیتی عبرت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه.67
۳-۱- ارتباط عبرت و تربیت.۶۸
۳-۱-۱- مبانی و مفهوم شناسی تربیت۶۸
۳-۱-۱-۱- مبانی تکوینی تربیت (قابلیّت تربیت).۶۹
۳-۱-۱-۲- مبانی تشریعی تربیت (نقش مربی).۷۰
الف – روش تربیتی رسولان۷۲
ب- روش تربیتی کتاب‏های آسمانی.۷۴
۳-۱-۲- نسبت عبرت و تربیت۷۷
۳-۲- آثار تربیتی عبرت..۷۷
۳-۲-۱- شناخت دنیا..۷۸
۳-۲-۲- بازداری از گناه .۸۲
۳-۲-۳- کشف سنت‏های ثابت الهی.۸۸
۳-۲-۳-۱- ارسال پیامبران۸۸
۳-۲-۳-۲- هلاک ساختن امت‏ها پس از اتمام حجت الهی ۸۹
۳-۲-۳-۳- هلاکت امت‏ها پس بر اثر ستم و ناسپاسی۹۱
۳-۲-۳-۴- ازدیاد نعمت در اثر سپاس گزاری۹۳
۳-۲-۳-۵- تغییر سرنوشت امت‏ها بر اثر عملکرد خود۹۴
۳-۲-۳-۶- سنت پیروزی حق بر باطل..۹۹
۳-۲-۳-۷- سنت امتحان و آزمایش.۱۰۲
۳-۲-۳-۸- سنت استدراج..۱۰۷
۳-۲-۴- انتقال تجارب۱۱۱
۳-۲-۵- تحقق وعده‏های الهی.۱۱۳
۳-۲-۶- هدایت و نجات ..۱۲۲
۳-۲-۷- الگو گیری۱۲۵
نتیجه.۱۳۶
کتاب‏نامه۱۳۸

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.